Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Temaet skal blant annet bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, utvikle et positivt selvbilde og en trygg identitet, å kunne sette grenser og å respektere andres.
Samfunnsfag, naturfag
Kroppen min eier jeg (1.-4. trinn) >#Jegerher (5.-7. trinn) >Voksne skal aldri slå (1.-4. trinn) >Mot (5.-7. trinn) >
Animasjonsfilm om samtykke (5.-7. trinn) >Animasjonsfilm om samtykke (8.-10. trinn) >
Samfunnsfag, KRLE, norsk
Ingen utenfor-hefte (1.-7. trinn) >
Vær en venn på nett (1.-4. trinn) >Tenk før du deler (5.-7. trinn) >Hva ville du gjort? (5.-7. trinn) >Nettvettregler (1.-10. trinn) >Kommer snart: Sees offline (8.-10. trinn)
Samfunnsfag, KRLE
Det magiske klasserommet – Ikke-diskriminering (5.-10. trinn) >
Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser. Å forstå sammenhengen mellom demokrati, menneskerettigheter og barns rettigheter står sentralt her, på lik linje med opplæring i de demokratiske verdiene som respekt, toleranse og ikke-diskriminering. Også elevmedvirkning blir essensielt i arbeidet med dette temaet.
Samfunnsfag, norsk
Barnas valg (5.-10. trinn) >
Ingen utenfor-heftet (1.-7. trinn) >Elevmedvirkningshåndboka (1.-10. trinn) >Glødetermometeret (1.-7. trinn) >Elevrådsveilederen (1.-7. trinn) >
Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering (5.-10. trinn) >
Det magiske klasserommet – fred (5.-10. trinn) >
Det magiske klasserommet – flyktninger (5.-10. trinn) >
Rettighetsslottet (1.-4. trinn) >
Samfunnsfag, norsk, KRLE
Vær en venn på nett (1.-4. trinn) >Tenk før du deler (5.-7. trinn) >Hva ville du gjort? (5.-7. trinn) >Nettvettregler (1.-10. trinn) >
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling.
Samfunnsfag, KRLE, naturfag, norsk Rettighetsslottet (1.-4. trinn) >Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering (5.-10. trinn) >Det magiske klasserommet – fred (5.-10. trinn) >Det magiske klasserommet – flyktninger (5.-10. trinn) >Det magiske klasserommet – fattig/rik (5.-10. trinn) >Det magiske klasserommet – klima (5.-10. trinn) >