
Undervisning om inkludering og funksjonsmangfold
Her finner du ulike opplegg for elever og lærere om inkludering og funksjonsmangfold, som kan brukes for å samtale om inkludering, utenforskap, diskriminering og fordommer.
Gå til:
- Undervisningsopplegg til Et hav av muligheter
- Undervisningsopplegg til filmen Dansetimen
- Undervisningsopplegg til filmen Skidagen
- Opplegg om inkludering av elever med ulik funksjonsvariasjon – for personalet på skolen
Undervisningsopplegg til NRK Super-serien Et hav av muligheter
Om undervisningsmateriellet:
Tema: Funksjonsnedsettelser
For: 5.–7. trinn (og kan enkelt tilpasses 3.–4. trinn)
Fag: KRLE og samfunnsfag
Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring
Dette undervisningsopplegget er tilknyttet dokumentarserien Et hav av muligheter, produsert av NRK Super i forbindelse med NRK Supers temadager om funksjonsnedsettelser i januar 2023. Episodene og undervisningsopplegget kan fint benyttes også utenom temadagene.
I dokumentarserien møter vi 13 barn med ulik funksjonsvariasjon som mønstrer på Christian Radich og skal være mannskap på skuta i fem dager. Serien og undervisningsopplegget tar opp viktige temaer som fordommer, utenforskap og inkludering, og er svært relevant å bruke
i skolefagene samfunnsfag og KRLE.
Episodene i Et hav av muligheter varer i 10-18 minutter.
På side 9 i undervisninsopplegget «Tips til andre ressurser» mangler følgende:
Skolebesøk av Handikappede Barns Foreldreforening (HBF): Kontakt HBF for å invitere en av deres tillitsvalgte til å komme å snakke i klassen eller for skolen.
Barn med funksjonsnedsettelser
Alle barn med psykiske og fysiske funksjonsnedsettelser har rett til tilrettelegging, slik at de kan delta, utvikle seg og ha opplæring på lik linje som alle barn.
FNs barnekonvensjon, artikkel 23
Ingen diskriminering
Alle barn har rett til å ikke bli forskjellsbehandlet på grunn av sin egen eller foreldrenes kultur, hudfarge, kjønn, språk, religion, bakgrunn, funksjonsnedsettelse eller mening.
FNs barnekonvensjon, artikkel 2
Undervisningsopplegg til filmen «Dansetimen»
Redd Barna har utviklet filmer basert på sanne historier om hvordan barn med nedsatt funksjonsevne blir utsatt for diskriminering på fritidsaktiviteter. Her er et forslag til hvordan du kan bruke filmen «Dansetimen» med elevene dine.
Om undervisningsmateriellet:
Tema: Funksjonsnedsettelser
For: 1.–7. trinn
Fag: KRLE og samfunnsfag
Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring
Før filmen
Fortell elevene at dere skal se en kort film som heter «Dansetimen». Still spørsmål som angår alle elevene for å vekke interesse før filmen vises: Hva tenker du på når du hører tittelen på filmen? Liker du å danse? Er det noe annet du synes er gøy å gjøre etter skolen?
Se filmen «Dansetimen» (3 minutter) med elevene i klassen.
Her kan du se filmen i synstolket versjon.
Etter filmen
Repeter sammen hva dere så i filmen. Elevene kan deretter reflektere rundt spørsmålene under, enten i en klassesamtale eller i små grupper.
- Hva skjedde med Ingrid?
- Tenk at du er Ingrid. Hvordan hadde det vært å ikke få være sammen med de andre?
- Er det greit at Ingrid ikke fikk være med på det de andre gjorde? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Tenk at du er vennen til Ingrid. Hva hadde du følt da? Hvordan føles det å være vennen til noen som blir behandlet urettferdig?
- Tenk at du er danselæreren. Hva ville du ha gjort? Kunne du ha gjort noe for at Ingrid ble inkludert?
- Tenkte du annerledes da Ingrid satt i rullestol på slutten av filmen enn du gjorde først da hun kunne gå? Hvorfor tror du de som lagde filmen valgte å lage den på den måten?
- Hva er en fordom? Hva tror dere fordommer kommer fra?
Fordommer
Når man ikke kjenner noen, så kan man anta og tro ting om personen som sannsynligvis ikke stemmer.
Undervisningsopplegg til filmen «Skidagen»
Redd Barna har utviklet filmer basert på sanne historier om hvordan barn med nedsatt funksjonsevne blir utsatt for diskriminering på fritidsaktiviteter. Her er et forslag til hvordan du kan bruke filmen «Skidagen» med elevene dine.
Om undervisningsmateriellet:
Tema: Funksjonsnedsettelser
For: Ungdomsskole og VGS
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap, KRLE, Religion og etikk
Tverrfaglig tema: Politikk og menneskerettigheter, sosiologi, sosialantropologi osv.
Tid: ca. 45 min
Før filmen
Fortell elevene at dere skal se en kort film som heter «Skidagen». Snakk sammen om tittelen på serien.
Se filmen «Skidagen» (3 minutter) med elevene i klassen.
Her finner du «Skidagen» i synstolket versjon.
Etter filmen
Repeter sammen hva dere så i filmen. Elevene kan deretter reflektere rundt spørsmålene under, enten i en klassesamtale eller i små grupper.
- Hva skjedde i filmen?
- Tenk at du er Tobias, hovedpersonen. Hvordan tenker du at det oppleves for ham å ikke få bli med sammen med de andre?
- Tenkte du annerledes da Tobias satt i rullestol på slutten av filmen enn du gjorde først da han kunne gå? Hvorfor tror du filmskaperen valgte å lage filmen på den måten?
- Hvorfor fikk ikke Tobias stå på ski med vennene sine?
- Tenk at du er en av de voksne. Hva ville du ha gjort? Hva kunne du ha gjort annerledes for at Tobias skulle bli inkludert?
- Snakk om fordommer. Hvilke fordommer har du selv? Er vi alltid bevisste på våre fordommer?
- Kommer du på andre måter folk kan utestenges på grunn av funksjonsnedsettelser? Hva kan gjøres med det? Kan du gjøre noe selv i hverdagen?
Fordommer
Når man ikke kjenner noen, så kan man anta og tro ting om personen som sannsynligvis ikke stemmer.
Til lærer:
Noen lurer kanskje på hvorfor Tobias først kunne gå, og så ser man at han bruker rullestol. Det er gjort bevisst. Man ser ofte kun hjelpemiddelet, ikke hele personen.
For personalet på skolen: Opplegg om inkludering av elever med ulik funksjonsvariasjon
Sett av tid på allmøter med personalet på skolen, eller oppfordre ledelsen på skolen din til å gjøre det. Se filmene «Skidagen» og/eller «Skoleballet» med personalet, og reflekter sammen om det dere har sett. Historiene i filmene er sanne, og er et godt utgangspunkt for å reflektere rundt fordommer, utenforskap og inkludering. Redd Barna har laget et opplegg for voksne som jobber med barn, tilknyttet de to nevnte filmene, som er enkelt å ta i bruk.
Varighet: 30-60 minutter
Opplegget er en powerpoint, med filmene, refleksjonsspørsmål og tips til videre arbeid. Opplegget finner du her:
Se filmen «Skidagen» og «Skoleballet» her:
Her finner du «Skidagen» i synstolket versjon.
Her finner du «Skoleballet» i synstolket versjon.
Flere undervisningsopplegg fra Redd Barna

Spørsmål?
Vi vil gjerne høre fra deg om du har tilbakemeldinger eller spørsmål til vårt skolemateriell.
Kontakt oss på e-post: [email protected]o eller [email protected]