Foto: Columbus
De ansatte i Columbus

Redd Barna har mange gode julehjelpere i forskjellige bedrifter. Blant annet driver Columbus-ansatte en egen facebook-side kalt Vi som vil at sjefen skal gi julegave til Redd Barna. Denne siden fylles stadig med tips til måter Redd Barna kan støttes på, og argumenter for hvorfor dette er viktig. I tillegg til å bidra rent økonomisk, bidrar engasjementet til økt kunnskap om Redd Barnas arbeid.

En bedrift som har tatt denne oppfordringen er Codan forsikring. I år går de ansattes julegavepenger til et veldedig formål, med håp om å sette fokus på bedrifters ansvar. Det er fire kandidater til premiepotten på kr. 50 000, og du kan stemme på Redd Barna på Codans facebookside.

Foto: DNB
Under DNB's juletre ligger det pakker til andre.

Funraising

Restplass har også en morsom løsning. I tillegg til å kjøre en julekalender med fine premier, gir de 1 krone til Redd Barna for hver eneste like de får i kalenderperioden. Samtidig har DNB slått på stortromma, og satt av kr. 600 000 til åtte ideelle organisasjoner. Til nå er over 400 000 fordelt, og du kan bestemme over resten ved å trykke på DNB’s juletre. Begge kampanjene foregår på facebook.

Mer håndfast er IKEA og Clas Ohlson sine tiltak, som selger varer til inntekt for Redd Barna. IKEA har kjørt sin kosedyrkampanje siden 2003 til inntekt for Redd Barna og UNICEF. Før jul får du også kjøpt søte pins hos Clas Ohlson med det treffende navnet funraisers.

Hjelpen når frem

Columbus sin facebook-side inviterer til samtale med aktuelle givere, og naturlig nok lurer folk på om pengene kommer fram til de som trenger det. I 2011 nådde Redd Barna fram til cirka 5.5 millioner barn med vårt arbeid. Inntektene våre forplikter. Vi har et ansvar overfor verdens barn og alle som støtter oss økonomisk, å forvalte pengene på best mulig måte. Les mer om bruk av midler her >