- Selv om vi ikke merker det like godt her i Norge, er flyktningkrisen langt fra over! Hittil i år har dobbelt så mange barn og voksne mistet livet på flukt over havet, sammenlignet med samme periode i fjor. Vi kan ikke akseptere at barn fortsatt dør på flukt til trygghet, sier Ane Aamodt som leder Redd Barnas livbøyekampanje.

I sommer inviterte Redd Barna norske kunstnere, designere, illustratører, fotografer og andre kreative kommunikatører til å lage et bilde til oss, som vi kunne dele i sosiale medier. Sentralt står livbøyen, et symbol på redning på sjøen.

- Hensikten med bildene er å minne folk på at dette dramaet pågår i Middelhavet hver eneste dag og natt, og at vår kamp for disse barna aldri opphører, sier Aamodt.


Enormt engasjement i sosiale medier

Med over 3500 delinger og nesten 8000 likes bare på facebook, er det helt klart at situasjonen for barn i Middelhavet engasjerer det norske folk.

- Vi er overveldet over det enorme engasjementet nordmenn har vist oss i sommer. Takket være de mange gode bidragene fra de ulike bidragsyterne, har ikke sommermånedene bare bidratt til deling av selfier og sommermoro, men også fått frem alvoret i Middelhavet, sier Aamodt.

Sommerens satsning er en del av Redd Barnas omfattende arbeid for barn på flukt. Bildene som blir brukt i kampanjen, skal settes sammen til en collage som overrekkes statsminister Erna Solberg denne høsten sammen med våre politiske krav.

- Dette ligger i politikernes hender. Vi kan ikke stå og se på at noe er uprøvd når vi gang på gang ser barn sette livet på spill i Middelhavet, avslutter Aamodt som håper at norske myndigheter vil i større grad sørge for at det skal bli tryggere for barn og voksne å flykte.