Foto: Redd Barna/Hanne Bjugstad
Mange millioner barn går på skolen uten engang å kunne skrive navnet sitt når de er ferdig. Redd Barna har en egen utdanningssatsning som skal sikre at barn ikke bare oppholder seg på skolen, men også lærer og utvikler seg. Her får barn i Kambodsja opplæring etter Redd Barnas modell.

Fortsatt er det 58 millioner barn verden over som ikke får tilgang til skole, og enda flere går på skolen uten engang å kunne skrive navnet sitt når de er ferdig. Skal man klare å løse denne krisen må næringsliv, sivilt samfunn og myndigheter gå sammen om å finne nye løsninger. Disse må være bærekraftige, forankres lokalt og kunne utvides.

Gir råd til verdens ledere

Mandag 6. juli inviterer Atlas-alliansen, Den Norske UNESCO-komiteen, Flyktninghjelpen, Plan, Redd Barna, SAIH, SOS-barnebyer, Telenor og UNICEF Norge til konferansen Partnering for Education i Oslo. Målet med konferansen er å samle et bredt spekter av samfunnsaktører for å gi råd om hvordan verdens ledere bør investere i kvalitetsutdanning. Konferansen utgjør første dag av Oslo Education Summit, som den norske regjeringen og FNs spesialutsending for utdanning, Gordon Brown, har tatt initiativ til.

Innovasjon alene vil ikke løse utfordringene for skolebarn verden over. Også langsiktige investeringer i utdanning av lærere vil være avgjørende for å lykkes, mener organisasjonene bak konferansen. Verden bør minst firedoble innsatsen for å utdanne lærere. Med et økende antall konflikter i verden må også finansieringen av utdanning i kriser dobles innen 2016 for å hindre at flere barn faller utenfor og får store utdanningshull. Deklarasjonen for trygge skoler bør signeres av så mange land som mulig.

Foto: Redd Barna/Inge Lie
Jenter og barn med funksjonsnedsettelser blir ofte diskriminert når det kommer til skole og utdanning. Her får syriske jenter som har falt ut av skolen en ny sjanse av Redd Barna i Libanon.

God og inkluderende utdanning

Årsaken til at mange barn ikke får den utdanningen de har rett på etter barnekonvensjonen er sammensatte. Men fattigdom, konflikt og diskriminering er gjengangere.

-En god og inkluderende utdanning er en forutsetning for at barn skal utvikle seg. Derfor må vi gå sammen for å finne ut hvordan hindringene best fjernes, spesielt for de aller mest sårbare gruppene som jenter og barn med funksjonsnedsettelser, mener organisasjonene bak konferansen.

På konferansen vil konsernsjef Jon Fredrik Baksaas vise hva slags løsninger Telenor tilbyr i Bangladesh.

- Gjennom bruk av digital teknologi kan telekom-aktører som Telenor bidra med løsninger som gjør det mulig for befolkningen generelt og barn spesielt å tilegne seg kunnskap og skaffe seg utdanning. Utdanning er nøkkelen til utvikling og utgjør spennende muligheter vi nå ser på hvordan vi kan videreutvikle og skalere, sier Baksaas.

Partnering for Education-konferansen er delt i tre sesjoner, om lik rett til utdanning, teknologi og utdanning i konflikt. FNs generalsekretær Ban Ki-moon kommer til Oslo og skal holde avslutningstalen på Partnering for Education. I tillegg deltar han på høynivåmøtet tirsdag.