Pop up-butikken er riktig nok ganske ulik andre butikker man besøker for å handle julegaver. Her kan du kjøpe tomme kleshengere - et symbol på en gave til noen som virkelig trenger det. For å fremheve bakgrunnen til kampanjen, er det også en utstilling i butikken med det minimale av tøy som barn fra ulike land har brukt gjennom vinteren. Les mer om butikken og det som skjer på vårt Facebook event her.

- Denne julen lever tusenvis av barn i krig, nød og kulde. Mange av dem er på flukt og mangler varme klær, vinterstøvler, husly og beskyttelse. Utstillingen vår viser at klærne til disse barna er noe ganske annet enn hva vi kler våre egne barn i når gradestokken kryper nedover mot minus. Derfor har vi valgt å legge fokuset på de tomme kleshengerne og gi folk mulighet til å kjøpe en gave til noen de er glad i, samtidig som de hjelper sårbare barn til å overleve vinteren, sier Klaus Damlien, seksjonsleder for markedsføring og digitale kanaler i Redd Barna.

Opplever enorm økning i interesse

Redd Barna har god erfaring med å tilby alternative julegaver i nettbutikken sin, og håper at salget går enda bedre nå som de også har satset på en fysisk butikk.

- Interessen vokser stadig. I 2016 fikk vi samlet inn 1,7 millioner kroner i nettbutikken. Dette var en inntektsøkning på hele 118 prosent fra salget av alternative julegaver i 2015, sier Damlien. 

Pengene som kommer inn fra salget i pop up- og nettbutikken vil komme veldig godt med i Redd Barnas arbeid for barn.

- Akkurat nå jobber Redd Barna for å skaffe de mest sårbare barna varme klær, ullpledd, husly og annen hjelp for å gjøre dem i stand til å overleve en kald vinter. Hvert bidrag teller, sier Damlien.

Skal du ikke på juleshopping i Oslo? Da kan du gjøre julehandlingen på nett. Se vårt utvalg av gavekort i nettbutikken eller gi et bidrag her.