MedHum-leder David Teigen sammen med Tale Maria Krohn Engvik, kjent som Helsesista, høyeste beskytter for årets MedHum-aksjon. Til høyre årets aksjonsgenser.

 

– I 2018 hadde vi sett for oss å selge kanskje 200 gensere, sier David Teigen, leder i Medisinstudentenes Humanitæraksjon (MedHum).

Da etterspørselen etter hvert nådde det tidobbelte var leveringskapasiteten sprengt, og de måtte rett og slett stoppe salget.

Hemmeligheten den gang? En god aksjon i samarbeid med Unicef, smart bruk av sosiale medier, profilerte SKAM-skuespillere – og stadig flere kjente folk som ville støtte saken. Listen med artister, politikere, idrettsstjerner, skuespillere, komikere og andre kjendiser som ville bruke MedHum-genseren ble etter hvert lang.

– Vi var ikke helt forberedt på hvor bra vi kom til å treffe. I år har vi inngått samarbeid med en klesbutikk som skal ta seg av logistikken, sier Teigen.

Josefine Frida Pettersen (Noora i SKAM), Ada Hegerberg og Thomas Hayes (William i SKAM) var blant kjendisene som bidro til at genseraksjonen gikk viralt i 2018.

Barn som føder barn

MedHum-aksjonen er omfattende, den går annethvert år, og genseraksjonen er bare én av flere måter de promoterer og samler inn penger til sitt valgte prosjekt på.

I år har MedHum valgt Redd Barna som partnere.

Prosjektet heter «Barn som føder barn» eller «A child, not a mother». Det handler om arbeidet med seksuell og reproduktiv helsehjelp til ungdom i Malawi. Der blir én av tre jenter gravide i tenårene, det er store utfordringer med HIV/Aids, og tenåringsgraviditet er knyttet til høy mødre- og barnedødelighet.

Foto: MedHum
MedHum-aksjonen har i år arrangert bamsesykehus, sommerturné og konserter – blant annet.

 

Redd Barnas Malawi-prosjekt ble valgt i konkurranse med 8-10 andre prosjekter, i en avstemning i Norsk medisinstudentforening.

– Vi valgte prosjektet med overveldende flertall fordi det er viktig og noe vi tror vi som aksjon kan gjøre mye bra med, sier Teigen.

På tur til Malawi

I august i fjor reiste Teigen og fire andre MedHum-ere til Malawi, sammen med Redd Barna. De gjorde intervjuer, besøkte sykehus og klasserom, snakket med mødregrupper, ungdomsklubber, tenåringer og helsepersonell. Dokumentasjonen de fikk med seg hjem dannet grunnlaget for årets kampanje.

Planen for aksjonsvåren i Norge måtte endres flere ganger på grunn av koronaepidemien. Det måtte tenkes nytt rundt arrangementer, og blant annet måtte mange av MedHums rundt 100 aksjonister stille opp i helsevesenet.

– Det vi har opplevd med korona illustrerer viktigheten av forebyggende helsearbeid. Helsekrisa rammer alltid hardest de som allerede har minst, som i Malawi. Vi må prioritere å gi utsatte grupper ressurser til å håndtere en krise, sier Teigen.

Til tross for korona har MedHum klart å gjennomføre mange av sine planer i ulike deler av Norge. Nå er det altså genseraksjonen som sparkes i gang, der sosiale medier blir viktigere enn noen gang.

– Det blir spennende. Vi nærmer oss en million følgere til sammen på våre kontoer, sier Teigen.

Lyst på en genser? Gå til genserkampanje.com og ta en titt på utvalget! Sjekk også MedHums Facebook-side og MedHum på Instagram.