Foto: Redd Barna/Hanne Bjugstad
Mer penger til utdanning trengs, men det er like viktig å se på hvordan pengene brukes for nå de som trenger det mest.

For information in English, please click here >

I dag lanserte Redd Barna sin rapport «More is Not Enough» i Brussel under en giverkonferanse for global satsing på utdanning. Budskapet i rapporten er klart; mer penger til utdanning er i seg selv ikke nok.

Millioner av barn verden over går ikke på skole, og enda flere går på skole uten å lære grunnleggende ferdigheter. Særlig er det de fattigste og mest marginaliserte barna som ikke får gå på skolen og er offer for elendige utdanningstilbud.

Derfor er det viktig at ledere fra over 60 land samles av Det globale partnerskapet for utdanning til en kronerulling for å sørge for at man investerer i utdanning internasjonalt.

Mer rettferdig fordeling

"Det Globale Partnerskapet for Utdanning" har samlet verdens utdanningsledere i Brussel i dag til kronerulling. Redd Barna stiller seg bak mobiliseringen.

- Men hvis pengene erstatter nasjonale myndigheters egne skolebudsjetter, eller ikke fordeles rettferdig, har vi sviktet de fattigste og mest marginaliserte barna, sier Tove R. Wang, generalsekretær i Redd Barna.

Mer penger trengs, men det er like viktig å se på hvordan pengene brukes, ellers vil investeringer i utdanning øke forskjellene. En ny rapport fra Redd Barna bekrefter at forskjellen i antall år på skolebenken er størst mellom de aller fattigste og de aller rikeste barna i et utvalg afrikanske og asiatiske land.  Det har større betydning enn kjønn og bosted. De rikeste 20 % i Pakistan og Nigeria har for eksempel tilbrakt tre ganger lengre tid på skolen enn den fattigste femdelen.

De fattigste må prioriteres

Den norske regjeringen har nettopp avgitt en melding til Stortinget om utdanning i utviklingspolitikken, og varsler at den vil innta en lederrolle på giversiden.

- En global lederrolle på utdanning fordrer mer enn økt økonomisk støtte. Den internasjonale satsinga på utdanning må rettes mot de aller fattigste og mest marginaliserte barna som ikke har tilgang på utdanning eller ikke lærer grunnleggende ferdigheter, sier Tove R. Wang.

Les rapporten her.

Rapporten More is Not Enough: Achieving Equity in Domestic Education Financing er skrevet av The Research Base på oppdrag fra Redd Barna. Hovedfunnene i rapporten viser at økt økonomisk støtte til utdanning alene ikke er nok.

Se case-studier fra forskjellige land tilknyttet rapporten her: