Foto: IKEA
Her er Sofus, kosedyret som Maja og John tegnet. Han kommer til å hete "Sagoskatt", siden navnet Sofus allerede er i bruk i IKEA-sammenheng. Juryen falt særlig for de store ørene, som de mener betyr at han er god til å lytte til barn.

Det er første gang IKEA har hatt en slik tegnekonkurranse, og bakgrunnen for konkurransen er at barn selv vet best hvordan drømmekosedyret ser ut. Tegnekonkurransen var en del av IKEAs årlige kosedyrkampanje, hvor IKEA Foundation gir 1 euro til Redd Barna og UNICEF for hvert kosedyr og barnebok som selges.

Store ører = god lytter

Maja Hjelde Ekli (8) og John Hjelde Ekli (6) gikk helt til topps i IKEAs globale tegnekonkurranse – der de først danket ut 585 norske konkurrenter, dermed 780 finalister i den globale finalen. Det vil si at tegningen av deres drømmekosedyr Sofus, sammen med ni andre vinnertegninger, går i produksjon og vil være til salgs i IKEA-hyller over hele verden fra november.

Juryens begrunnelse lyder som følger:
Gigantiske ører gjør denne fyren til en veldig god lytter som barn kan betro seg til. Han har glimt i øyet, og ser ut som han er klar for ethvert eventyr.

Foto: Nina Henriksen
IKEA og Redd Barna kom på døra og overrasket barna med den gode nyheten. Det var under en tegnekonkurranse på IKEA Leangen før jul at Maja og John fra Stavne i Trondheim laget vinnertegningen.

Overraskelse på døra

Fredag ettermiddag ville IKEA og Redd Barna overraske søskenparet med den gode nyheten. Foreldrene til Maja og John visste på forhånd at de hadde vunnet, men klarte å holde det hemmelig for barna. Så overraskelsen ble stor når varehussjef ved Ikea Leangen, Per Hangerhagen, og Inger Elisabeth Einan, regionkonsulent for Redd Barna, kom på døra.

– Når alle menneskene kom inn døra så skjønte jeg ingenting, men når jeg forsto hva det gjaldt ble jeg kjempeglad, sier Maja til NRK.

Det var under en tegnekonkurranse på IKEA Leangen før jul at Maja og John fra Stavne i Trondheim laget vinnertegningen. Storesøsteren forteller at det er John som er designeren av figuren.
– Han hadde begynt å tegne, men jeg visste ikke hva jeg skulle lage, derfor bestemte jeg meg for å hjelpe han. Også ble tegninga bare sånn til slutt, sier hun.

Foto: Nina Henriksen
Foreldrene til Maja og John klarte å holde nyheten hemmelig for barna. Gleden var stor når barna skjønte at de hadde vunnet. Ni andre barn fra ulike deler av verden får også sine laget sine drømmekosedyr ut fra det de har tegnet.

Helt rått

Nå skal bamsen serieproduseres og selges i alle IKEAs 315 varehus fordelt på 27 land. Det har bare vært en norsk designer for IKEA før.
– Det at vi nå har fått to unge spirer er helt rått, sier varehussjef for Ikea Leangen, Per Hangerhagen, til NRK.

Ifølge varehussjef Hangerhagen vil kosebamsen bli 48 centimeter høy, og være klar til lansering i oktober. Navnet på bamsen blir «Sagoskatt». Egentlig kalte Maja og John bamsen for «Sofus», men det navnet er oppbrukt i IKEA-sammenheng. Hangerhagen understreker at barna nå har blitt de første designerne fra Trøndelag som får et produkt solgt verden over. Det skal også produseres fingerdukker av bamsen.

Redd Barna og IKEA Leangen har lenge hatt et samarbeid for å hjelpe barn i vanskelige situasjoner.
– På Leangen har vi en boks hvor folk kan levere bamser, som vi gir videre til sårbare barn lokalt i Trøndelag, sier regionleder i Redd Barna, Inger Elisabeth Einan, til NRK.

I 2014 samlet kosedyrkampanjen inn 10,1 millioner euro, som gikk til bedre skolegang for barn i Afrika, Mellom- og Øst-Europa og Asia. IKEAs kosedyrkampanje har i samarbeid med Redd Barna og UNICEF gitt mer enn 11 millioner barn en bedre skolegang. 

Se reportasjen fra NRK Trøndelag her, og se hvor overrasket barna ble.