Foto: Redd Barna/Mats Lignell
Gjennom elevrådet lærer Tajala om barns rettigheter, som hvordan fysisk og psykisk straff skader barn. -Miljøet på skolen har blitt bra, og jeg lærer bedre nå som vi ikke blir tvunget og straffet, sier Tajala.

– Før hadde vi mange problemer med lærerne våre. De slo oss, sa stygge ting til oss og truet oss med at de ville sette ned karakterene våre. De syntes aldri synd på oss. Fortsatt er det noen få lærere som oppfører seg dårlig mot elever som ikke gjør leksene sine bra nok, men prosjektet mot vold i skolen har forandret atferden til 60-70 prosent av lærerne, forteller Tajala.

Hun er 12 år gammel og går i sjette klasse ved BiBi Zainab skole for jenter, i byen Jalalabad øst i Afghanistan. Skolen har hele 6800 elever og 150 lærere. Redd Barna har startet elevråd ved skolen, hvor Tajala er med. Der lærer elevene om barns rettigheter, og om skadene som fysisk og psykisk avstraffelse kan føre til.

Foto: Redd Barna/Mats Lignell
Utendørs klasserom ved BiBi Zainab jenteskole i Jalalabad. Skolen har 6800 elever, og de går i to ulike skift for at alle skal få plass.

– Vi møtes én gang i måneden for å snakke om temaer som er viktige for oss. Jeg har lært mye av å være med i elevrådet. Jeg har lært meg å snakke foran en gruppe, hvordan jeg kan få sagt det jeg mener, hvordan møter foregår og hvordan jeg kan diskutere ting med andre. Nå er jeg ikke lenger så sjenert, og jeg tør å snakke med lærerne og forsvare mine rettigheter, sier Tajala stolt.

Vanlig å straffe barn

Hver dag blir svært mange barn i Afghanistan slått og ydmyket. Lærere har faktisk tillatelse til å straffe sine elever, og det er en utbredt oppfatning om at barn ikke lærer dersom de ikke blir slått. I 2005 ble det innført forbud mot vold i skolene, men dette ble ikke fulgt opp med lover som kan forebygge fysisk og psykisk avstraffelse. Utfordringen ligger ikke bare i å få flere barn til å komme på skolen, det må også være et trygt sted for barna som allerede er der.

Redd Barna startet i 2008 prosjektet for voldsfrie skoler i ti skoler i Jalalabad i provinsen Nangarhar, og ved 20 skoler i Mazar-e-Sharif nord i landet. Prosjektet har også som mål å forhindre seksuelle overgrep og kjønnsdiskriminerning i skolene. Lærere og skoleadministrasjon får faglig støtte og opplæring, slik at de kan utvikle regler og prosedyrer som kan beskytte barn mot alle former for vold og overgrep.

Beskytter småsøsknene sine

Foto: Redd Barna/Mats Lignell
- Jeg pleier å beskytte småsøsknene mine når foreldrene mine blir sinte på dem, sier Tajala. Hun bruker det hun har lært om barns rettigheter både på skolen og hjemme hos familien.

På skolene blir det opprettet tre komiteer. En komité for barns beskyttelse, en komité med foreldre, lærere og elever, samt et elevråd hvor kun barna selv deltar. Det Tajala har lært i elevrådet om vold i skolen har hun også tatt med seg hjem. Hun har tre brødre og fire søstre. Faren jobber som bilmekaniker og familien er fattig.

– Når foreldrene mine blir sinte på småsøsknene mine pleier jeg å gå inn i krangelen og be dem om å roe seg ned. Jeg prøver å forklare dem at det ikke er bra for mine søstre og brødre. Heldigvis hører foreldrene mine på meg og roser meg.

Redd Barna er tilknyttet skolen og kommer på jevnlige besøk for å se hvordan arbeidet går, samt veilede komiteene og administrasjonen. Det legges opp til at lærere, rektorer og elever i fellesskap skal løse problemer som oppstår.