Mange skoler opplever at elevene kaller hverandre skjellsord, har en stygg og tøff språkbruk og at dette brukes for å hevde seg. Ord som brukes er blant annet homo, hore, muslim, jøde, ape, dust, teit, feit, fuck, bitch, faen, svarting, taper, lesbe, småen.

Samtaler med barn og unge viser at mange sier styggere ting på nett og mobil enn ansikt til ansikt, at det er lett å skjule seg bak et tastatur og kan være anonym. Dette gjelder mange voksne også, som bruker kommentarfelt under nyheter til å hetse andre.

> Les mer om digital mobbing

Til foreldremøtet

Forberedelse: 

  1. Vurder om elevene skal være med og diskutere sammen med dere
  2. Snakk med læreren om elevene kan ha en oppgave på skolen for å kartlegge hvilke ord som brukes på skolen, på fritiden og i vennegjengen. De kan ta i bruk verktøy fra "Vær en venn på nett" for å snakke om dette.

 

Se enten filmen fra Norsk folkehjelp: Skjellsord - hore eller les historien under.

Det finnes også to andre filmer fra Folkehjelpen som kan brukes: Homo og Muslim.

Historie til diskusjon

 

Julekort

Det nærmer seg jul, og klasse 3A skal lage julekort. Den dagen er det mange elever som opplever at de har fått anonyme kort i sekken - kort der det står at de er stygge, dumme, teite, duste. Kortene er ikke undertegnet. Endel elever synes ikke det gjør så mye, og kaster kortene i posten, mens andre elever synes det er vondt og leit å få sånne meldinger på kort. 

 

  1. Sett dere i grupper
  2. Velg gjerne en gruppeleder som kan sørge for at alle får si noe. Dere skal ikke kritisere hverandres barn, væremåte eller språkbruk. 
  3. Noter på et stort ark
  4. Presenter konklusjonene for hverandre og diskuter i plenum - kan dere bli enige om noe?
  5. Sett av 15 minutter til slutt til å lage regler eller ting dere vil snakke med barna om eller lag en plakat

 

Spørsmål til diskusjon

Mål: Bli enige om 3-5 regler eller ting dere skal snakke med barna om hjemme

  • Hva tenker dere om denne filmen? 
  • Hvor tenker dere at barn fanger opp ord og uttrykk som de kaller hverandre?
  • Har dere overhørt ting barn har sagt/kalt hverandre som dere ikke synes er greit? Hvilke og hvorfor var det ikke greit?
  • Er det ord eller uttrykk fra TV, spill, musikkvideoer dere har reagert på?
  • Hvordan snakker dere med barna deres om ord og hvordan det er greit eller ikke greit å snakke sammen/være mot hverandre?
  • Kjenner dere til noen skjellsord som blir brukt på skolen?
  • Kjenner dere til noen måter ord og uttrykk blir brukt på skolen?
  • Hva er mobbing? 
  • Når mener dere at barna skal få tilgang på ulike sosiale tjenester og spill? Er dere enige? Hvis ikke - hvorfor?
  • Hvordan mener dere at barna blir påvirket at den språkbruken de hører rundt seg? 
  • Kan dere hjelpe barna til å tenke over hva de sier og hva det betyr for andre? På hvilken måte? Hvordan kan dere hjelpe barna å lære å vise hensyn?
  • Er det forskjell på hva som er greit på nett/mobil og ansikt-til-ansikt? På hvilken måte? 
  • Hvordan kan dere samarbeide med skolen, lærerne og elevrådet om elevenes språkbruk? 
  • Kan dere bli enige om hva som er greit og ikke greit å si til og om hverandre, og hva dere skal si til barna deres om dette? Kanskje dere kan lage en plakat som kan henges opp i klasserommet sånn at barna vet at dere er enige om noe?