Foto: Redd Barna/Andrea Gjestvang

Stadig flere barn og unge bruker sosiale medier for å holde kontakt med venner og kjente, og for å treffe andre med samme interesser som en selv. I 2016, brukte nesten 8 av 10 9-16-åringer sosiale medier. Mens nesten ingen 9-11-åringer bruker sosiale medier, tiltok bruken i 12-årsalderen, og jenter bruker sosiale medier mer enn guttene.

Mange unge bruker sosiale medier for å vise sin tilhørighet til grupper og fellesskap, og for å engasjere seg i saker som opptar dem. For mange ungdommer, særlig for jenter mellom fra 14 år og oppover, er det viktig med en populær profil, og det er viktig med mange "likes" på bilder, videoer og statusoppdateringer. 

I 2016 var det Facebook, Snapchat, Instagram og Kik som var de mest viktige sosiale mediene blant norske 9-16-åringer.

De digitale mediene er blitt verktøy for kommunikasjon, informasjonsutveksling og -innhenting, og det er i mange tilfeller likegyldig om dette foregår gjennom mobiltelefoner, på datamaskinen eller et nettbrett/tablet.

Hva er hva?

Det går ikke skarpe skiller mellom ulike typer sosiale tjenester, og endel tjenester som i utgangspunktet ikke er sosiale, slik som videodelingstjenester (for eksempel Youtube) er sosiale fordi de som driver videokanalene inviterer brukerne til å skrive til dem. Noen typer sosiale medier kan beskrives:

  • Nettsamfunn: Sosiale tjenester der brukere kan møtes og snakke med venner og kjente via internett, og hvor de selv skaper innhold og deler lenker, bilder og videoer. Et nettsamfunn kan være et profilsted, slik som Facebook, en bildedelingstjeneste som Instagram eller Snapchat, eller en datingtjeneste som Tinder. 
  • Nettspill: En av de tingene barn og unge bruker mobil, nettbrett og datamaskin mest til, er å spille. Via internett kan de spille med andre likesinnede og mange har en personlig profil eller avatar i spillet.
  • Chat: Å chatte er det samme som å snakke med noen i en "snakkegruppe" på nettet ved å skrive beskjeder. Disse finnes på forskjellige nettsteder, og mange spill har en chatfunksjon. Fordi chatterne kan avtale å møtes i private chatterom kan chatting sammenlignes med en telefonsamtale "på tekst". Chatting er i mange tilfeller anonymt, til forskjell fra nettsamfunn.  
  • Blogg: En personlig hjemmeside for å dele tekst, bilder, video og lenker. På blogger åpner man for kommentarer, både positive og negative. Mange blogger lages rundt temaer som mote, klær og mat, der bloggerne deler innholdet sitt via andre tjenester som Instagram og Snapchat, og der de tjener penger på markedsføring. 
  • Meldingstjenester og videochat: Programmer/Apper som Whatsapp, Viber og Kik kan lastes ned til smarttelefoner og lar brukerne sende gratis meldinger, bilder og video når de er tilknyttet Internett. Videochat, som Skype og Facetime brukes også til å snakke sammen via internett.
Foto: Redd Barna/Lisbeth Michelsen
Alltid på nett med mobilen, tid og sted spiller ingen rolle. Mange deler bilder, statusoppdateringer og tanker og meninger gjennom sosiale medier på mobilen.

Mobil på nett

I 2016 hadde ni av ti 9-16-åringer en smarttelefon. Jo eldre barna blir, jo mer bruker de mobilen til sosiale medier, og jenter i alderen 15 til 16 år er de mest aktive brukerne på dette området. 

Mens sosiale medier er avhengig av internett, skjer bruken i mange tilfeller gjennom programmer eller Apper. Det er ikke sikkert barn og ungdom tenker på bruken som internett-tilknyttet. Mange veksler mellom sms og kommunikasjon gjennom Apper uten å tenke på det. 

Ungdom er prisbevisste og bruker åpne Wifi-nettverk der dette er mulig, eller de venter med å oppdatere til de er hjemme og har tilgang til gratis nettjenester. 

Også de yngre brukerne som ikke er så aktive på sosiale medier bruker mobilen til å ta og sende bilder og videoer, og er på den måten sosiale med hverandre.