Ses Offline?
Ikon for ofte stilte spørsmål

Diskusjonsforslag til
«Ses Offline?»

Diskusjonsforslag til undervisningsressursen «Ses Offline?» Her finner du forslag til diskusjonspunkter som kan brukes for å snakke med elevene dine om de aktuelle temaene.

Innhold vi deler for å bli likt

Framgangmåte:

Velg oppgaver etter hva som passer for deg og din klasse. Vi foreslår at du bruker spørsmålene som utgangspunkt for diskusjon, hvor elevene først får utdelt spørsmålene og tenker og noterer litt individuelt, før de diskuterer i grupper på tre til fire elever. Til slutt kan lærer lede en diskusjon i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Hvis du tenker over bilder du ser legges ut av influencere eller andre du følger: Hvilke bilder får mest oppmerksomhet og likes? Bruker de filter eller redigeringsprogram på bildene sine?
  2. Hva slags type bilder og filmsnutter gir flest likes, kommentarer og følgere?
  3. Er det viktig å få mange likes, kommentarer og følgere? Hvorfor? Tror du det påvirker hva slags bilder og filmsnutter man deler?
  4. Tror du noen lar være å dele innhold de egentlig liker fordi de er redde for å ikke få likes eller kommentarer? Hvorfor det?

Personvern og anonymitet

Framgangmåte:

Velg oppgaver etter hva som passer for deg og din klasse. Vi foreslår at du bruker spørsmålene som utgangspunkt for diskusjon, hvor elevene først får utdelt spørsmålene og tenker og noterer litt individuelt, før de diskuterer i grupper på tre til fire elever. Til slutt kan lærer lede en diskusjon i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Hvis du har en bruker på sosiale medier, hvilke personverninnstillinger har du? (For eksempel hvem kan følge deg / se innholdet ditt / sende deg meldinger?)
  2. Mange velger å ha privatbrukere, for eksempel på Instagram. Det betyr at brukeren selv velger hvem som får lov til å følge dem etter de har sendt en forespørsel. Hva avgjør om noen får følge deg eller ikke?
  3. Hvordan tror du det oppleves å være den eneste som ikke får følge en i klassen på Instagram?
  4. Apper som Jodel og Yolo gjør det mulig å skrive anonymt, men samtidig skrive om spesifikke personer. Hva tror du dette har å si for innholdet som spres via sosiale medier som Jodel og Yolo?
  5. Hvis du mottar meldinger eller bilder du opplever som ubehagelige, hva gjør du da?
  6. Hva gjør du hvis personen er anonym/fremmed, og hva gjør du hvis det er en du kjenner?
  7. Legger du noen ganger til folk du ikke kjenner på for eksempel Snapchat eller Instagram? Hvorfor / hvorfor ikke?
  8. Hvis du har lagt til ukjente, hvordan har det gått? Hva gjør du hvis personen oppfører seg på en ekkel måte?
  9. Har du lett for å gå til en voksen (forelder, lærer eller andre du er trygge på) for å si ifra om hva du har opplevd som negativt, eller holder du det for deg selv?
  10. Det er ikke uvanlig at ungdom deler passordet sitt for sosiale medier med venner, for eksempel for å opprettholde snapstreak hvis de er uten tilgang til internett en periode. Hvilke råd vil du gi andre ungdommer knyttet til det å dele passordet sitt med andre?

Personvern og privatliv når man er i et forhold

Framgangmåte:

Velg oppgaver etter hva som passer for deg og din klasse. Vi foreslår at du bruker spørsmålene som utgangspunkt for diskusjon, hvor elevene først får utdelt spørsmålene og tenker og noterer litt individuelt, før de diskuterer i grupper på tre til fire elever. Til slutt kan lærer lede en diskusjon i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

For de fleste er åpenhet og ærlighet viktig hvis de er i et kjæresteforhold. Men hvor går grensene?

  1. Tina har en kjæreste som ønsker at hun alltid er synlig på Snap Map slik at de kan vite hvor hun er hele tiden. Syns du en kjæreste kan kreve dette? Hva kan Tina si og gjøre hvis hun ikke ønsker det? Hvorfor tror du kjæresten hennes ber om det?
  2. Adrian har en kjæreste som ber om å få passordet hans til sosiale medier og vil lese meldingene hans. Han mener at det ikke kan være noe problem hvis ikke han har noe å skjule. Syns du kjæresten har rett til det? Skal du alltid være villig til å vise frem alt på mobilen hvis du ikke har noe å skjule? Hva kan Adrian si og gjøre?
  3. Kasper og kjæresten krangler ofte og han vurderer å gjøre det slutt. Men kjæresten krever at han legger ut bilder av dem to hvor de ser glade ut, og at han skriver romantisk tekst til. Hva syns du om at kjæresten krever dette? Tror du det kan være vanskelig å la være å gjøre det kjæresten ber om? Hva kan Kasper si og gjøre?
  4. Når Mathias er ute uten kjæresten sin, vil hun alltid at han skal Facetime slik at hun kan se hvor han er og hvem han er med. Syns du en kjæreste kan kreve dette? Hva kan Mathias si og gjøre hvis han ikke ønsker dette?

Deling av nakenbilder

Framgangmåte:

Velg oppgaver etter hva som passer for deg og din klasse. Vi foreslår at du bruker spørsmålene som utgangspunkt for diskusjon, hvor elevene først får utdelt spørsmålene og tenker og noterer litt individuelt, før de diskuterer i grupper på tre til fire elever. Til slutt kan lærer lede en diskusjon i plenum.

Klargjør at når du sier «nakenbilde» kan det også være sexy bilder hvor man ikke nødvendigvis er naken.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Hva kan være grunner til at ungdom sender hverandre nakenbilder?
  2. Hva er ulovlig når det gjelder deling av nakenbilder?
  3. Hva er gode råd til ungdom før de sender et nakenbilde?
  4. Hva er gode råd til ungdom som mottar et nakenbilde de hadde lyst til å få?
  5. Hva er gode råd til ungdom som mottar et nakenbilde de ikke hadde lyst til å få?
  6. Hva vil du gjøre hvis en venn av deg mottar et nakenbilde de ikke ønsket å få?
  7. Hva vil du gjøre hvis en venn av deg opplever at noen deler videre et nakenbilde av dem?
  8. Hva vil du gjøre hvis noen ber deg om å sende videre et nakenbilde du har fått?

Deling av intime bilder når man er i et forhold

Framgangmåte:

Velg oppgaver etter hva som passer for deg og din klasse. Vi foreslår at du bruker spørsmålene som utgangspunkt for diskusjon, hvor elevene først får utdelt spørsmålene og tenker og noterer litt individuelt, før de diskuterer i grupper på tre til fire elever. Til slutt kan lærer lede en diskusjon i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

Intimitet og sex kan være en naturlig del av et kjæresteforhold etter hvert som man blir eldre. Men hvor går grensene?

  1. Kjæresten til Helena spør henne om hun kan sende bilder av seg naken på Snapchat. Hun har ikke lyst, men kjæresten sier at de har jo sett hverandre nakne før, og at det må hun nesten gjøre når de faktisk er kjærester. Syns du kjæresten til Helena kan kreve dette? Hva kan Helena gjøre? Hva syns du kjæresten hennes bør gjøre?
  2. Tobias og Tale er kjærester og en kveld etter Tale og Tobias har hatt sex, forteller Tobias at han har filmet det hele. Tale blir veldig opprørt, men Tobias sier at det gjør jo ingenting og han syns det er kult og opphissende å ha den filmen. Syns du det er greit at Tobias gjør dette siden de to er kjærester? Hva kan Tale gjøre? Hvorfor tror du Tobias filmet? Hva syns du Tobias burde gjøre?
  3. Ludvik har sendt bilde av penisen sin til kjæresten sin. Neste gang de møtes forteller kjæresten at hun har vist bildet til venninnene sine og at de syntes Ludvik hadde så fin penis. Hva tror du Ludvik syns om dette? Syns du det var greit at kjæresten viste bildet til venninnene sine? Hva kan Ludvik gjøre? Hvorfor tror du kjæresten gjorde dette? Hva syns du kjæresten bør gjøre nå?
  4. Johan og kjæresten har hatt sex mange ganger, men nå syns han sex alltid blir forventet hver gang de er sammen selv om han egentlig ikke har lyst. Hva kan Johan gjøre?
  5. Daniel og Maiken har vært kjærester i ett år og har hatt sex flere ganger. Nå har Daniel lyst til å ha analsex med Maiken, men hun vil ikke. Daniel sier at Maiken nesten må være med, siden han har lyst til dette, og hun er den eneste han har sex med siden de er kjærester. Hva kan Maiken gjøre? Hvorfor tror du Daniel sier det han gjør? Hva syns du Daniel bør gjøre?

Hvem følger du?

Framgangmåte:

I denne oppgaven skal elevene diskutere hva som gjør at de selv velger å følge noen på nettet, og de skal reflektere over hvordan de kan påvirkes av dem de følger. Her kan du i samtalen bruke substantivet «påvirker», som er det samme som «influencer». Påvirkere finnes i mange former. Noen er påvirkere automatisk fordi de er kjent som musikere, gamere eller skuespillere for eksempel, mens andre er påvirkere på fulltid, som vil si at de benytter sosiale medier til å spre ulike typer innhold og får betalt for dette gjennom spons. La elevene forberede seg individuelt først, før de diskuterer i grupper, og til slutt i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Hvem/hva følger du selv på nett og sosiale medier?
    For eksempel blogger, Youtubere, kanaler, Instagramprofiler, Snapchatkontoer, Tik Tok-brukere.
  2. Hvorfor følger du disse kontoene/personene?
    Hvilken type innhold deler de du følger?
  3. Er det noen av dem du følger eller andre du vet om som prøver å selge produkter eller samle inn penger? Hvordan gjør de det i så fall?
  4. Er det lett å se om innholdet er reklame? Hvordan ser du det?
  5. Er det forskjell på hvordan personer av ulike kjønn får følgere?
    For eksempel hvis personen er ei jente.
  6. Er det forskjell på hva personene gjør for å få følgere av ulike kjønn?
    For eksempel hvis de ønsker følgere som er gutter.

Realityserier

Framgangmåte:

Det finnes mange realityserier som hovedsakelig handler om sex, kjærlighet og relasjoner, som for eksempel «Paradise Hotel», «Love Island» og «Ex on the Beach». Still elevene spørsmålene, la dem diskutere to og to eller i grupper og led så en klassesamtale til slutt.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Hvilke realityserier ser du på?
  2. Hva går seriene ut på? Forklar kort handlingen og poenget med seriene. Hvordan vinner man?
  3. Hvorfor liker du å se på de seriene?
  4. Tror du realityserier gir et realistisk bilde av hvordan folk er i virkeligheten? Hvorfor / hvorfor ikke?
  5. Er det noen personlighetstrekk eller trekk ved utseendet som går igjen hos deltagerne i seriene du ser på? Forklar.
  6. Tror du realityserier som fokuserer på sex og å vise frem kroppen sin kan påvirke barn og unge som ser på det? Hvorfor / hvorfor ikke?
  7. Dere skal snakke for en sjetteklasse om hva realityserier er og hvordan de kan se på seriene med et kritisk blikk. Hva vil dere si? Forbered punkter til en presentasjon.

Kommunikasjon og grenser på nett

Framgangmåte:

Kommunikasjon på nett kan være annerledes enn kommunikasjon ansikt til ansikt. Fordi mye av kommunikasjonen er skriftlig mangler gjerne kroppsspråk, blikk og tonefall.

Be elevene lage lister med svar på spørsmålene under. De kan gjerne tenke hver for seg først og så gå sammen i grupper. Etterpå leder du en samtale i plenum hvor elevene deler svarene sine. Skriv ned svarene på tavle/smarttavle/PC. Diskuter hvilke forskjellige måter man kan kommunisere på og hva som er bra eller dårlig med dem.

Spørsmål til diskusjon:

På hvilken måte kan du vise på sosiale medier hvis du ikke ønsker å ha kontakt med…

  1. En jevnaldrende som vil bli venn med deg?
  2. Noen du har hatt kontakt med over lang tid?
  3. Noen du ikke kjenner så godt som kommer med seksuelle forslag du ikke er interessert i?

Hvilke muligheter er det på nett hvis du ønsker å ha kontakt med…

  1. Noen du gjerne vil bli venn med?
  2. Noen du vil flørte med?

Hvordan vet du på nett…

  1. Om noen blir fornærmet eller såret av noe du har sagt eller gjort?
  2. Hva den andre personen ønsker og føler?

Selvfølelse og bekreftelse

Framgangmåte:

Sett elevene sammen i grupper på tre til fire. Les spørsmålene høyt, og del også gjerne ut på ark eller vis på smarttavlen. La elevene diskutere de ulike alternativene før dere diskuterer i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

Selvfølelse

  1. Hva betyr det å ha god selvfølelse? Gi eksempler.
  2. Tror dere det er vanlig å søke god selvfølelse ved å få bekreftelse fra andre? Hva er fordelene og ulempene med det?
  3. Er selvfølelse noe man er født med?
  4. Hva tror dere skaper god selvfølelse? Hva kan bidra til lav selvfølelse?
  5. Hva kan man gjøre hvis man selv har lav selvfølelse?

Bekreftelse

  1. Trenger alle bekreftelse fra andre?
  2. Finnes det god og dårlig bekreftelse? Gi eksempler.
  3. Er det generelt ulikt hva gutter og jenter får bekreftelse på? Gi eksempler. Hvorfor tror du det er slik i så fall?
  4. Tror dere det er vanlig at mennesker søker bekreftelse gjennom sex? På hvilken måte, og hvorfor, i så fall?
  5. Tror dere det er vanlig at mennesker gjør ting de ikke hadde tenkt til, eller angrer på etterpå, for å få bekreftelse?
  6. Hva slags råd tror dere en person som har gjort noe de angrer på kan trenge?

Hva betyr det å selge seksuelle tjenester?

Framgangmåte:

Sett elevene sammen i grupper på tre til fire. Snakk innledningsvis om hva seksuelle tjenester er. Du finner mer informasjon om hva det er her. Les eksemplene høyt, og del også gjerne ut på ark eller vis på smarttavlen. La elevene diskutere spørsmålene sammen før dere diskuterer i plenum.

Eksempler:

  • Karoline og Sohaila sender bilder av de nakne føttene sine til en mann de har kommet i kontakt med på nettet. De fniser og har det gøy mens de sender bildene. Mannen vippser penger til dem.
  • Ahmed trenger penger for å fortsette å spille på nettet. En mann sier at hvis han onanerer på videochat, skal han få penger. Ahmed gjør det, og mannen vippser ham penger slik at han kan fortsette å spille.
  • Martine trenger alkohol til en fest hun skal på. Hun kommer i kontakt med en voksen mann på nettet. Da hun skal plukke opp spriten, krever han at hun skal onanere ham. Da skal hun få spriten gratis, ellers får hun den ikke i det hele tatt. Martine gjør det.
  • Lars Petter er blitt kastet ut av foreldrene sine og har ingen steder å dra. Han har snakket en stund med en kvinne på nettet som nå lover at Lars Petter skal få sove hos henne. Om natten kommer kvinnen over til sengen hans og vil at de skal ha sex. Lars Petter tør ikke si nei, fordi han er redd for ikke å få fortsette å bo der.
  • Amalie har matchet med en gutt på Tinder. De har skrevet mye om at de skal ha sex, og da de til slutt møtes spanderer gutten mange drinker på henne ute. Amalie kjenner at hun ikke egentlig har lyst til å ha sex med ham likevel, men føler hun er nødt fordi de har snakket om det og fordi han har brukt så mye penger på drikke til henne. De har sex.
  • Miriam er veldig forelsket i sin nye kjæreste som er ganske mye eldre enn henne. En kveld tar han henne med ut på en dyr restaurant, og der gir han henne et fint, nytt armbånd. Senere på kvelden vil han at hun skal bli med ham hjem, og hun forstår at han vil ha sex. Hun føler seg ikke helt klar ennå. Samtidig er hun redd for at han skal bli sint og skuffet, og hun prøver å beregne hvor mye penger han faktisk har brukt på henne i løpet av kvelden. Det føles på en måte som om hun skylder ham noe i gjengjeld og de har sex.
  • Jonas deler nakenbilder med mange på nettet, det er gøy og spennende. Han begynner også å møte noen av dem utenfor nettet. Noen ganger har han sex med dem, noen ganger ikke. En dag møter han en gutt som tilbyr penger for å ha sex med ham. Han tenker at kanskje er det like bra å få betalt for noe som han ville gjort uansett.
  • Vilde har veldig lyst på nytt, dyrt undertøy. Hun skriver på nettet at hvis noen vil vippse henne penger til å kjøpe det, skal de få bilder av henne i det nye undertøyet tilbake. Mange vippser, Vilde kjøper undertøyet og sender bilder til dem som har gitt penger.
  • Martine og Synne går første året på videregående og har gjennom russebussens instagram-konto spurt om å være med i russebussen til noen eldre gutter. De får til svar at jentene må suge minst tre av guttene på bussen for å få bli med. Jentene gjør det og får bli med på «rulling».

Spørsmål til diskusjon:

  1. I hvilken av disse tilfellene mener dere noen selger seksuelle tjenester?
  2. Hvor går egentlig grensen for hva man kan kalle å selge seksuelle tjenester?
  3. Hvilke av ungdommene i eksemplene tror dere ser på det de gjør som at de selger seksuelle tjenester?
  4. Hvordan tror dere de ulike ungdommer føler seg og begrunner det de gjør?
  5. I hvilke av eksemplene mener du ungdommene er utsatt for press?
  6. Er det noen av eksemplene hvor du ville kalt det som skjer et overgrep?