Ses offline?

Caser til «Ses Offline?»

Ikon som viser 2 hender som trykker på et nettbrett

Caser til
«Ses Offline?»

Caser til undervisningsressursen «Ses Offline?» Her finner du forslag til caser som kan brukes for å snakke med elevene dine om de aktuelle temaene.

Hvor personlige er vi på nett?

Framgangmåte:

Sett elevene sammen i grupper på tre til fire personer og be dem diskutere casen. Etterpå leder du en samtale i plenum og bidrar med oppklaringer og fasitsvar i de tilfellene de finnes. Det er viktig at samtalen ikke bare handler om hva som er lovlig, men også om hva som er greit og riktig å gjøre.

Case: Mira

Livet til Mira har de siste årene vært vanskelig. Foreldrene hennes krangler, og det går ikke så bra med kjæresten hennes. Hun skrev ofte ned følelsene sine i bloggen. Hun skrev veldig åpent om hvordan hun hadde det. Hun beskrev hvordan foreldrene kranglet om kvelden. Hun fortalte hvordan hun og kjæresten småkranglet om forskjellige ting, at hun syntes at han kunne være slem og at de snakket om å ha sex snart. Hun følte en stor lettelse ved å skrive, det var deilig å få alt ut. Hun tenkte aldri på at det var noen som skulle ha interesse av å lese bloggen hennes.

Men noen fra parallellklassen fant bloggen hennes. De skjønte ganske snart hvem det var som skrev, og de begynte å følge med på bloggen. Etter hvert tipset de andre om bloggen og tok utskrifter og hengte dem opp rundt på skolen. Andre elever på skolen begynte å erte henne for det hun hadde blogget om.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Tror du det er vanlig å skrive på nett uten å tenke på hvem som kan lese det?
  2. Hvordan tror du Mira reagerte på at mange på skolen leste bloggen hennes?
  3. Har du sett folk på nettet som skriver om at de ikke har det bra? Hva kan være bra eller dårlig med dette?
  4. Hva ville du gjort om du fant bloggen til en som Mira på din skole?
  5. Hvorfor tror du de andre elevene ertet henne?
  6. Hva syns du de burde ha gjort?
  7. Har du oversikt over hvem som kan lese det du skriver eller se det du legger ut på nett og sosiale medier?
  8. Har det noe å si om du ikke vet hvem som leser det du deler på nettet?
  9. Kan skolen hjelpe til om noen i klassen din fikk problemer på nettet? Hvordan? Er det noe skolen kan bli bedre på?
  10. Tror du at det finnes noen du eller vennene dine kunne prate med om dere ble utsatt for noe lignende?

Å dele intime bilder som hevn

Framgangsmåte:

Sett elevene sammen i grupper på tre til fire personer og be dem diskutere casen. Etterpå leder du en samtale i plenum og bidrar med oppklaringer og fasitsvar i de tilfellene de finnes. Det er viktig at samtalen ikke bare handler om hva som er lovlig, men også om hva som er greit og riktig å gjøre.

Case: Karolina og Johannes

Karolina og Johannes går i samme klasse, i åttende på ungdomsskolen. De har gått i samme klasse siden barneskolen og har vært kjærester det siste halvåret. De omgås mye, men mest på nettet via chat. En dag sender Karolina en melding til Johannes om at hun ønsker å gjøre det slutt, uten noen forklaring. Han sender henne mange flere meldinger, men hun svarer ikke.

Neste dag på skolen snakker de ikke med hverandre. Klassen deles usynlig i to grupper: den ene er på Karolinas side, den andre på Johannes’ side. Situasjonen blir verre når Johannes legger ut noen bilder på Snapchat av Karolina i undertøy. Jentene i klassen tar avstand fra Karolina, og synes hun er «billig» etter å ha sett bildene. «Hvordan kunne hun være med på å bli tatt bilde av på den måten?» sier mange. Karolina føler seg dum som gikk med på å ta bildene, men vet ikke hvem hun kan snakke med. Hun tør ikke fortelle noe til foreldrene sine eller lærerne, og vennene hennes synes bare hun er dum som stilte opp på bildene.

Spørsmål til diskusjon:

  1. Hva ville du gjort hvis en venn av deg opplevde det samme som Karolina?
  2. Karolina stilte opp på bilder, men det var Johannes som spredte dem ulovlig. Hvorfor er det Karolina og ikke Johannes som får problemer?
  3. Tror du folk ville ha reagert på samme måte om det var bilder av Johannes som ble spredt i stedet? Hvorfor / hvorfor ikke?
  4. Hvorfor tror du resten av klassen reagerte som de gjorde?
  5. Hva kan lærere eller andre ansatte i skolen gjøre i en sånn situasjon?
  6. Hva tror du Karolina trenger for å få det bedre?
  7. Hvem ville du snakket med dersom du eller noen av vennene dine ble utsatt for dette?
  8. Hvorfor tror du Johannes gjorde det han gjorde?
  9. Hva ville du sagt til Johannes hvis du var venner med ham?

Hva er ulovlig på nett og mobil?

Framgangsmåte:

Sett elevene sammen i grupper på tre til fire personer og be dem diskutere casen. Etterpå leder du en samtale i plenum og bidrar med oppklaringer og fasitsvar i de tilfellene de finnes. Det er viktig at samtalen ikke bare handler om hva som er lovlig, men også om hva som er greit og riktig å gjøre.

Case og spørsmål: Thomas

Thomas sprer nakenbilder av ekskjæresten sin på 16 år på nettet.

  1. Gjør han noe ulovlig?
  2. Hva kan ekskjæresten gjøre for å stoppe ham?
  3. Hva kan andre gjøre for å hjelpe ekskjæresten?
  4. Hvorfor tror du Thomas gjorde dette?
  5. Hva ville du sagt til Thomas hvis du var vennen hans?
  6. Hva kan Thomas gjøre hvis han angrer?

Mulig svar:
Også ungdom kan gjøre seg skyldig i lovbrudd når de sprer bilder eller filmer. Det er straffbart fra 15 år, fordi man fra dette tidspunkt er strafferettslig tilregnelig, også kalt kriminell lavalder. Hvis ekskjæresten ikke ville at Thomas skulle ta bildene, kan han bli straffet for ærekrenkelse. Hvis ekskjæresten er under 18 år, kan Thomas bli dømt for fremstilling som seksualiserer barn. I denne sammenhengen regnes barn som alle under 18 år. Hvis ekskjæresten samtykket i at bildene ble tatt, men ikke var klar over at de ble spredt, kan han bli straffet etter straffeloven § 311 som fastslår at den som produserer bilder eller film av seksuelle overgrep av barn eller bilder/filmer som seksualiserer barn og overlater bildene/filmen til andre, kan straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.

Case og spørsmål: Jamila

Jamila får mange stygge kommentarer og trusler fra medelever på nett og mobil.

  1. Gjør de som skriver disse tingene noe ulovlig?
  2. Kan dette være mobbing? Hvorfor / hvorfor ikke?
  3. Hva kan Jamila gjøre?
  4. Hva kan andre gjøre for å hjelpe Jamila?
  5. Hvorfor tror du de som sendte meldingene gjorde det?
  6. Hva bør de gjøre nå?

Mulig svar:
De som har skrevet til Jamila kan være skyldige i ærekrenkelse, trusler eller krenkelse av en annens fred. Hvis dette også er noe som foregår i skoletiden eller gjør at Jamila føler seg utrygg på skolen, er skolen, etter opplæringsloven, forpliktet til å undersøke og iverksette tiltak.

Case og spørsmål: Hassan

Hassan er 16 år. En gutt i klassen tar bilder av Hassan naken i dusjen etter kroppsøving. Han sender bildet til andre i klassen.

  1. Har gutten som tok og spredte bildet gjort noe ulovlig?
  2. Hva kan Hassan gjøre?
  3. Hva kan andre gjøre for å hjelpe Hassan?
  4. Hvorfor tror du gutten gjorde det han gjorde?
  5. Hva burde han gjøre nå?

Mulig svar:
Også ungdom kan gjøre seg skyldig i lovbrudd når de sprer seksuelle bilder eller filmer. Det er straffbart fra 15 år. Siden Hassan er under 18 år, kan klassekameraten bli dømt for fremstilling som seksualiserer barn. Hvis Hassan ikke ønsket å bli fotografert, eller om han opplevde det som støtende at bildene spres videre, kan det også regnes som ærekrenkelse. Det er den som er rammet som har rett til å definere hva som oppfattes som fornærmende.

Case og spørsmål: Elise

Elise er 14 år og blir bedt om å vise seg naken på videochat for en gutt som er over 18 år. Elise velger å gjøre det.

  1. Gjør gutten som ber henne om dette noe ulovlig?
  2. Hvorfor tror du Elise gjorde det?
  3. Hvis Elise var din venn og fortalte deg om dette, hva ville du sagt til henne?
  4. Hvis gutten var en venn av deg, hva ville du sagt til ham?

Mulig svar:
Gutten som prøvde å overtale Elise til å vise seg naken på videochat gjør noe straffbart. Det er straffbart å ta bilder/film med et seksuelt innhold av barn. Det er alltid forbudt å prøve å få et barn under 18 år til å la seg avbilde på en seksuell måte, for eksempel på videochat eller Snapchat. Det er dessuten ulovlig å lage slike fremstillinger hvor noen under 18 år er avbildet. Det er også straffbart å lure noen under 18 år til å la seg avbilde på bilder/film med seksuelt innhold dersom hensikten er å spre bildene/filmen. Elise gjør ikke noe ulovlig om hun ønsker å bli avbildet.

Case og spørsmål: Magnus og William

Magnus og William har en Snapchat-konto hvor folk sender inn «hooke-bilder» og videoer av folk som kliner og har sex på fest, og de deler det videre på sin konto.

  1. Gjør guttene noe ulovlig?
  2. Gjør de som sender inn bilder og videoer noe ulovlig?
  3. Hvorfor tror du Magnus og William gjør dette?
  4. Hva kan de gjøre hvis de angrer?
  5. Hva kan du gjøre hvis du oppdager en konto som dette?

Mulig svar:
Det er ikke lov til å filme eller ta bilder av noen som er nakne, har sex eller gjør seksuelle ting og dele dette videre. Dette gjelder uansett om du sender direkte til noen få personer på Snapchat, deler i lukkede grupper, eller legger det ut et sted der alle kan se det.

Disse handlingene kan rammes av loven som sier at det ikke er lov å krenke privatlivets fred (§267), og bestemmelsen om retten til eget bilde (åndsverkloven § 45c). Hvis personen på bildet er under 18 år vil det regnes som distribusjon av materiale som seksualiserer barn (§311).

Det finnes mange eksempler på unge gutter og jenter som har delt denne type bilder og filmer uten samtykke, og som har blitt straffet for det. I tillegg til straffen du får, kan det ha store konsekvenser for fremtiden din, hva du kan jobbe med, hvor du kan reise o.l.

På de fleste nettsteder og sosiale medier finnes varselknapper der du anonymt kan rapportere tekster og bilder du finner støtende. I de fleste tilfeller har de selv ansvar for å sørge for at det publiserte innholdet ikke er støtende. Men det er den som har lagt ut innholdet som kan gjøre seg skyldig i lovbrudd, selv om man publiserer under falsk identitet.

Kontakt med andre på nett

Framgangsmåte:

I denne oppgaven skal elevene diskutere caser som er hentet fra virkeligheten, men som er omskrevet litt. Sett elevene sammen i grupper på tre til fire personer og be dem diskutere casene. Etterpå leder du en samtale i plenum og bidrar med oppklaringer og fasitsvar i de tilfellene de finnes. Det er viktig at samtalen ikke bare handler om hva som er lovlig, men også om hva som er greit og riktig å gjøre.

Case og spørsmål: Hun vil chatte hele tiden

Jeg har møtt ei jente via chat. Hun virket hyggelig, men etter en stund syntes jeg det ble for mye. Hun tekstet meg hele tiden. Jeg har ganske mye å gjøre på skolen for tiden, og vil ha tid til å trene og møte venner også, ikke bare chatte med henne. Hun forstår det ikke selv om jeg har forsøkt å forklare det.

Hun har ulike problemer som hun trenger hjelp med, og hun sier at jeg er den eneste som forstår henne. Jeg har ikke lyst til å være kjip og gjøre henne enda mer lei seg, det er jo ikke det at jeg ikke liker henne. Bør jeg si at jeg ikke vil ha kontakt mer? Jeg trenger råd!

  1. Tror du det er vanlig å fortsette å ha kontakt med noen fordi man er redd for å såre den andre personen?
  2. Har man ansvar for å fortsette et vennskap med noen man ikke lenger vil ha kontakt med? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  3. Jenta har flere problemer som hun gjerne vil snakke om. Har man ansvar for å fortsette kontakten med noen som har det vanskelig? Er det forskjell på om man kjenner dem godt eller ikke?
  4. Hvordan bør personen avslutte kontakten hvis man ønsker å gjøre det?
  5. Hva bør personen gjøre hvis jenta fortsetter å ta kontakt likevel?
  6. Ville du gått til en voksen, en av dine foreldre eller andre, og bedt om hjelp og veiledning i hva du skal gjøre videre? Hvorfor/hvorfor ikke?

Case og spørsmål: Tør ikke blokkere ham

Jeg er en gutt på 15 år. Jeg kom i kontakt med en gutt på et chatteforum. Først snakket vi mest om musikk og filmer og sånn, men etter en stund begynte han å snakke om ting som han syntes var spennende. Han ville ha meg til å snakke om sex og vise meg frem på videochat. Jeg blokkerte ham, men da begynte han å følge meg på Instagram. Han sa at hvis jeg blokkerte ham igjen, skulle han komme hjem til meg. Han vet hvor jeg bor. Da ble jeg kjemperedd.

  1. Tror du det er vanlig med trusler som i dette eksempler?
  2. Fins det steder eller apper hvor det er vanligere at man får denne typen kontakter enn andre? Hvilke er det i så fall?
  3. Er det lov å true noen slik denne gutten gjør?
  4. Er det like vanlig for gutter og jenter å bli utsatt for slike ting som dette? Hvis det er en forskjell, hva tror dere er årsaken til det?
  5. Han skriver at han er kjemperedd. Hva bør han gjøre, synes dere?

Case og spørsmål: Lever livet mitt på nett

Jeg føler meg ofte ensom og er så utrolig misfornøyd med utseendet mitt. Det føles som om mobilen har blitt hele livet mitt, der kan jeg være hvem jeg vil. Jeg har flere venner på nettet som betyr kjempemye for meg. Jeg har kontakt med en del gutter, og iblant vil de treffe meg i virkeligheten. Noen ganger har jeg gitt ut telefonnummeret mitt, men egentlig vil jeg helst bare treffes på nettet. Nå er jeg kjemperedd for at de skal ringe, eller for at noen skal komme hjem til meg eller til skolen. Jeg går til rådgiveren på skolen av og til, men jeg tør ikke fortelle henne noe. Det føles bedre å skrive det her hvor jeg kan være anonym.

  1. Tror du det er vanlig at unge er misfornøyde med hvordan de ser ut? Hvorfor tror du det er sånn?
  2. Denne jenta syns det er lettere å leve livet sitt på nettet. Hvorfor tror du hun syns det?
  3. Hun har gitt ut navnet og nummeret sitt selv om hun egentlig ikke ville. Hvorfor tror du hun har gjort det?
  4. Hun tør ikke fortelle noe til rådgiveren på skolen. Hvilke personer tenker dere er bra å snakke med vanskelige ting om?
  5. Tror dere det er vanlig at unge som har ulike problemer heller vil skrive til nettsteder der de kan være anonyme? Hvilke fordeler og ulemper har dette?
  6. Hva synes du denne jenta burde gjøre?

Case og spørsmål: Møtes etter sex på nettet

Jeg har mange venninner og jeg synes at jenter kan være fine, men når jeg tenker på sex, er det nesten alltid gutter jeg tenker på. Familien min er veldig negative til homofile. Dette er kjempevanskelig for meg, men jeg klarer ikke forandre på hvem jeg tiltrekkes av. Den eneste måten jeg kan ha kontakt med gutter er på nettet.

I sommer møtte jeg en mann på nettet. Vi hadde sex på videochat. Han har mast lenge om at vi skal ses, men jeg vet ikke helt. Jeg er bare 15, og han virker mye eldre.

Jeg har så mange vanskelige tanker om hvem jeg er og hvordan jeg burde være. Jeg har lyst til å treffe en gutt i virkeligheten, men vet ikke hvordan. Jeg kan ikke snakke med foreldrene eller vennene mine om dette, og syns livet er veldig tøft for tiden.

  1. Vet dere om noen andre denne gutten kan søke råd hos enn familie og venner?
  2. Hva slags råd ville dere gitt gutten, om dere var vennen hans?
  3. Hvilke råd vil du gi til en venn, om vennen din har lyst til å treffe en som de bare har hatt kontakt med på nettet?

Grenser – Hva er ulovlig?

Framgangsmåte:

I denne oppgaven skal elevene diskutere caser som er hentet fra virkeligheten, men som er omskrevet litt. Sett elevene sammen i grupper på tre til fire personer og be dem diskutere casene. Etterpå leder du en samtale i plenum og bidrar med oppklaringer og fasitsvar i de tilfellene de finnes. Det er viktig at samtalen ikke bare handler om hva som er lovlig, men også om hva som er greit og riktig å gjøre.

Case og spørsmål: Theo

Theo får tilbud fra en eldre mann han har gamet med om at han skal få penger hvis han viser seg naken på videochat.

  1. Gjør mannen noe ulovlig?
  2. Gjør Theo noe ulovlig hvis han velger å vise seg naken på videochat?
  3. Hva kan Theo gjøre?

Svar:
Mannen som tilbyr Theo penger for å vise seg naken gjør seg skyldig i lovbruddet «fremstilling av seksuelle overgrep mot barn». Det er alltid forbudt å prøve å få et barn under 16 år til å posere seksuelt på bilder eller film, og det inkluderer videochat eller Snapchat. I noen tilfeller er det forbudt opp til barnet er 18 år, for eksempel hvis barnet får penger eller gaver for å gjøre det. Theo selv gjør ikke noe ulovlig hvis han går med på å vise seg naken.

Case og spørsmål: Faiza

Faiza har møtt en gutt på nettet. De har chattet mye og hun føler seg veldig forelsket. En kveld begynner de å skrive mye om sex. Faiza foreslår at de skal videochatte. Hun tar av seg flere klær og tar på seg selv i videochatten

  1. Gjør Faiza noe ulovlig?
  2. Gjør gutten noe ulovlig?
  3. Hvilke råd ville dere gitt Faiza og gutten hvis dere var venner med dem?

Svar:
Hvis begge er med på det som skjer, og begge er 16 år eller eldre, så gjør verken Faiza eller gutten noe ulovlig. Det samme gjelder dersom de er under 16 år gamle, men jevne i modenhet og utvikling.

Case og spørsmål: Sara

Sara skal på date med en gutt hun har truffet på nettet. De ender opp på en fest, og Sara drikker så mye at hun sovner på en seng. Hun våkner av at gutten ligger naken oppå henne og har to fingre inni henne.

  1. Har gutten gjort noe ulovlig?
  2. Hva kan Sara gjøre nå?
  3. Hva tror du Sara trenger av de rundt seg nå?
  4. Hvorfor tror du gutten gjorde det han gjorde?
  5. Hva syns du han burde gjort?

Svar:
I dette tilfellet kan gutten dømmes for voldtekt. Å tvinge seg til seksuell omgang ved hjelp av vold eller trusler (eller truende atferd) er voldtekt uansett hvor gammelt offeret er (strl. § 192). Har det foregått seksuell omgang med et barn under 16 år er strafferammen på inntil 5 år. I noen tilfeller kan straffen settes til inntil 15 år, og det er når handlingen var særlig smertefull, krenkende eller for eksempel ble begått av flere i fellesskap (strl. § 196). Hvis barnet er under 14 år, kan overgriper straffes med inntil 10 år og inntil 21 år hvis det foreligger skjerpende forhold (strl. § 195). Når man er beruset eller sover, er man i følge loven i en hjelpeløs tilstand, og da har ingen rett til å ha sex med en. Det er straffbart å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs. Strafferammen er inntil 10 år, men minimum 3 år dersom det ble gjennomført samleie.

Case og spørsmål: Sandra

Sandra er 14 og har lenge hatt kontakt med en som heter Petter på nettet. Han er 25 år, men har sagt til Sandra at han er 18. Petter prøver å overtale Sandra til å møte ham, og bestiller et hotellrom hvor han har planlagt at de skal ha sex. Men Sandra drar ikke for å treffe ham.

  1. Har Petter gjort noe ulovlig?
  2. Hadde han gjort noe ulovlig om han faktisk møtte Sara og de hadde sex?
  3. Hvorfor tror du Sandra ikke dro likevel?
  4. Hva tror du Petter gjør nå?
  5. Hva kan Sandra gjøre nå?

Svar:
Petter gjør seg skyldig i lovbruddet «møte med barn under 16 år med forsett om seksuell utnytting». Dette er en lov som skal forhindre voksne i å utføre seksualforbrytelser mot barn.

Hvis Petter hadde hatt sex med Sandra, hadde han gjort seg skyldig i seksuell omgang med barn, selv om Sandra hadde villet ha sex med Petter. Alle seksuelle handlinger utført av en eldre tenåring eller voksen mot et barn er forbudt. Om Petter snakket om sex med Sandra på nettet på forhånd, noe vi ikke vet om han gjorde, ville han også ha gjort seg skyldig i seksuelt krenkende og uanstendig atferd.

Case og spørsmål: Markus

Markus har seksuell kontakt med en gutt han har truffet på nettet. De viser seg frem for hverandre på videochat og sender seksuelle meldinger. De bestemmer seg for å møtes. Markus tror han vil ha sex når de treffes. Men når gutten kommer hjem til Markus, ser han ikke ut slik Markus trodde og han har ikke lenger lyst å ha sex. Gutten presser Markus til å gi ham oralsex.

  1. Har gutten gjort noe ulovlig?
  2. Spiller det noen rolle for loven at Markus hadde seksuell kontakt med den andre gutten i forkant? Eller spiller det noen rolle at han egentlig hadde tenkt at de skulle ha sex?
  3. Hva kan Markus gjøre nå?
  4. Hva tror du Markus trenger av de rundt seg nå?

Svar:
Det gutten gjør mot Markus er voldtekt hvis Markus er over 16 år. Er han under 16 år, er det voldtekt av barn. Det spiller ingen rolle at Markus hadde seksuell kontakt med gutten tidligere, eller at han tenkte på å ha sex med ham tidligere på kvelden. Alle har absolutt alltid rett til å bestemme over sin egen kropp, og har alltid rett til å ombestemme seg.

Hva skal du gjøre?

Framgangsmåte:

Sett elevene sammen i grupper på tre til fire. Les casene høyt, og del også gjerne ut på ark eller vis på storskjerm. La elevene diskutere de ulike alternativene før dere diskuterer i plenum.

Case og alternativer: Skal du bry deg om ryktene?

Det begynner en ny jente i klassen din som du liker godt. Hun er ganske frekk og har lett for å havne i bråk med folk, men du får god kontakt med henne. Hun henger ikke sammen med dere i klassen etter skoletid, men er for det meste sammen med sine gamle venner. En dag da du kommer til skolen, står en gjeng og hvisker sammen. Du spør hva det er, og noen forteller deg at den nye jenta har lagt ut bilder på en sexside. Det begynner å gå mye rykter, og den nye jenta kommer sjeldnere og sjeldnere på skolen. Etter hvert forteller noen at de har fått vite at hun pleier å ta betalt av eldre menn for å vise seg naken på videochat.

Hva gjør du nå?

  • Jeg bryr meg ikke i det hele tatt, det er nok bare rykter.
  • Jeg bryr meg ikke i det hele tatt, det er hennes valg hva hun vil gjøre.
  • Jeg spør henne hva som er sant, og sier at hun burde slutte om ryktene stemmer.
  • Jeg spør henne hva som er sant, og spør hvordan hun har det.
  • Jeg sier til klassekameratene mine at de skal holde opp, det er ikke OK å snakke dritt om henne, enten det er sant eller ikke.
  • Jeg tar det opp med en lærer. Det klassekameratene holder på med er mobbing, og skolen må gjøre noe med det.
  • Jeg tar det opp med en voksen, med en lærer, med helsesykepleier eller foreldre. Hvis det er sant, så har hun det sannsynligvis vanskelig og trenger hjelp.
  • Annet alternativ.

Case og alternativer: Festen

Du treffer en venn du var mye sammen med da du var yngre. Dere går på kafé, og hun spanderer. Dere snakker om alt som har skjedd siden sist dere så hverandre, og hun forteller at hun har møtt en ny fyr hun er kjempeforelsket i. «Han har mye penger også», forteller hun. Etter hvert kommer det frem at «fyren» faktisk er en mann som er femten år eldre enn henne, «men han er dritkjekk, og alder spiller jo ingen rolle om man er forelsket», sier hun.

Det var gøy å treffes, og dere begynner å være mye sammen. En dag hun kommer, ser du at hun har grått. Du spør hva som har skjedd, og til slutt forteller hun at han har sendt nakenbilder han har tatt av henne til vennene sine. Hun tenker på å gjøre det slutt. Neste gang dere ses, er hun seg selv igjen, glad og livlig. Hun viser frem den nye jakken sin, som var kjempedyr, og forteller at hun har fått den av ham. Du spør om hun ikke skulle gjøre det slutt med ham, men hun slår det bare fra seg og sier at han har bedt om unnskyldning. En kveld ringer hun og spør om du vil være med på fest hos kjæresten hennes.

Du er ganske nysgjerrig på denne typen hennes, og blir med. På festen er det mest gutter. Dere blir invitert på drinker, danser og har det gøy. Etter en stund kommer kjæresten til venninnen din bort og hvisker noe i øret hennes. Hun rister på hodet, og det er tydelig at han blir sur. «Tror du at det er gratis sprit, eller hva?» freser han og tar tak i armen hennes. Han trekker henne mot soverommet, og to av vennene hans blir med inn. Hun virker motvillig, men følger likevel med.

Du synes det er veldig ubehagelig, men samler mot til deg og går til soverommet og banker på. Ingen svarer, og musikken og lyden fra festen er for høy til at du hører noe. Du venter en stund, men ingen kommer ut.

Hva gjør du nå?

  • Jeg går inn på soverommet og prøver å få med venninnen min hjem.
  • Jeg ber noen andre på festen om å hjelpe meg, og så går vi inn på soverommet for å få venninnen min med hjem.
  • Jeg ringer venninnen min dagen etter og kan isåfall høre på henne hvis hun vil snakke om det.
  • Jeg tar kontakt med kjæresten etterpå og sier at det ikke er greit det han holder på med.
  • Jeg snakker med en rådgiver på skolen og forteller om det som skjer, og spør om råd.
  • Jeg snakker med foreldrene mine og ber dem om å hjelpe.
  • Jeg ringer hennes foreldre og forteller om det.
  • Jeg ringer politiet og anmelder ham.
  • Andre alternativer.

Case og alternativer: Lurt til å sende nakenbilder

Bendik pleier å spille spill på nettet. Han sitter ofte i flere timer om dagen. En dag da Bendik sitter fast i et av spillene, får han kontakt med en person som kaller seg Striker. Striker kan mange triks for å gjøre det bedre i spillene og tipser om andre spill som er kule. Det finnes en gratis demoversjon av ett av spillene, men hvis man vil spille videre, må man betale. Bendik tester og syns spillet er helt fantastisk. Han betaler for å fortsette å spille, men til slutt har han ikke mer penger.

Striker skriver: «Får jeg mobilnummeret ditt, så tar en person kontakt og forteller hvordan.» En mann ringer så og sier at Bendik skal ta et bilde av seg selv og sende det. Da vil han få 500 kroner på Vipps. Mannen sier at han jobber i et reklamebyrå, og at de er på jakt etter unge gutter. Bendik syns det er lettjente penger.

Etter noen dager ringer mannen på nytt. Han sier at nå trenger de bilder av ham i undertøy, fordi det skal lages en reklamekampanje for badetøy. Bendik tar bildene, og nye penger kommer raskt inn på Vipps. Litt senere får Bendik en ny SMS der det står at han får tre tusen kroner hvis han tar noen bilder av seg selv naken. Bendik tar bildene og sender dem. Han har en dårlig følelse, men når pengene kommer inn, prøver han å overbevise seg selv om at det ikke var så farlig.

Dagene går og Bendik spiller. En dag ringer mobilen igjen. Det er mannen. Han sier til Bendik at han skal ta bilder av seg selv når han onanerer. Bendik sier at det vil han ikke. Da sier mannen: «Hvis du ikke gjør det, kommer jeg til å spre bildene jeg har av deg overalt. Jeg kommer til å sende bildene til foreldrene dine så de kan se hva den lille sønnen deres egentlig holder på med foran datamaskinen. Alle får vite hvor ekkel du er!»

Spørsmål til diskusjon:

  1. Tror du at det som skjer i historien, også kan skje i virkeligheten?
  2. Hvorfor tror du Bendik går med på å sende de bildene han sender? Handler det bare om penger, eller kan det handle om noe annet også?
  3. Tror dere Bendik forsto hva som kunne skje da han sendte de første bildene?
  4. Hva tror dere Bendik syns er det aller vanskeligste med det som har skjedd?
  5. Burde foreldre ha bedre oversikt over hvilke nettsteder barna deres er inne på, og hva som skjer der?
  6. Hva tror du Bendik gjør?
  7. Hva syns du Bendik bør gjøre?
  8. Gjør mannen noe ulovlig?

Å våkne til oralsex

Framgangsmåte:

I denne oppgaven skal du gi halve klassen én case og halve klassen en annen case. Del elevene i grupper på 3 til 4 og gi dem en av de to casene på et ark. La dem diskutere i gruppene og så led en diskusjon i plenum.

Hvis gruppene gir uttrykk for kjønnsforskjeller i hvordan de besvarer spørsmålene, må dere diskutere dette videre. Spør for eksempel hvorfor de mener det er forskjell og prøv å få frem myter knyttet til jenter og gutters seksualitet – som at gutter alltid vil ha sex, eller at hvis en jente først har hatt sex med noen og ligger i sengen deres er det fritt frem.

Poenget med øvelsen er både å avdekke myter om kjønn og seksualitet, men også å diskutere entusiastisk samtykke. Man kan ikke samtykke når man sover for eksempel.

Case og spørsmål: Amalie

Amalie har møtt en gutt på nettet, og de møtes så på en fest og hun blir med ham hjem. De har sex og Amalie overnatter. Morgenen etter våkner hun av at han slikker henne.

  1. Hva tror du Amalie føler nå?
  2. Er dette et overgrep? Hvorfor / hvorfor ikke?

Case og spørsmål: Benjamin

Benjamin har møtt en jente på nettet, og de møtes så på en fest og han blir med henne hjem. De har sex og Benjamin overnatter. Morgenen etter våkner han av at hun suger ham.

  1. Hva tror du Benjamin føler nå?
  2. Er dette et overgrep? Hvorfor / hvorfor ikke?