Utdanning i Kambodsja

Trygge klasserom, deltakende og tilpassede undervisningsmetoder, samarbeid mellom lærere, elever og lokalmiljø. Dette er tiltak i «Utdanning for framtiden» som skal sikre at barn ikke bare oppholder seg på skolen, men faktisk også lærer og utvikler seg. Vi har valgt ut flere provinser som har store behov for å bedre kvaliteten i skolen.

Målsettingen for det fireårige prosjektet er å gi 51 900 barn bedre læringsutbytte og god kvalitet på undervisningen.

Kambodsja

Kambodsja er et fattig land med en dramatisk historie. Under Røde Khmer vokste en hel generasjon opp som analfabeter.

I dag er det stor mangel på lærere og kvaliteten på undervisningen er dårlig. Selv om de fleste barna starter på skolen, dropper mange ut hvert år og for få lærer å lese og skrive.

Prosjektmål

  • Sette fokus på 127 barneskoler

  • Gi lærere opplæring i barnesentrert pedagogikk og gode undervisningsteknikker

  • Fjerne all form for fysisk avstraffelse fra skolen

  • Sikre elevene helsetjenester ved skolene, rent drikkevann, samt tilgang til toalett og håndvask

Skoledagen som gikk fra mareritt til læringsglede

Skolen i Kampong Chhnang hadde ikke toaletter til elevene, og skolegården så ut som en søppelplass. De færreste lærerne på skolen hadde pedagogisk utdannelse, og mange brukte fysisk avstraffelse på elevene. Mange av foreldrene i landsbyen valgte derfor å sende barna til andre skoler. For 10 år gamle Phon Sreysokchan var skoledagen ofte et mareritt, men så kom Redd Barna til landsbyen.

Phon Sreysokchan bor sammen med faren i et lite skur som de har fått låne midlertidig av naboen. Faren mistet huset og den lille jordlappen hvor familien dyrket mat på grunn av en familiekonflikt. Moren er død, og faren er alene med den lille jenta. Han jobber på en risfabrikk i nærheten, og tjener under 20 kroner dagen. Phon Sreysokchan og faren lever i ekstrem fattigdom, og selv om han ønsket at datteren skulle få en god utdanning, var det aldri penger til å betale for transport til skolen i nabolandsbyen fire kilometer unna.

Phon Sreysokchan leser høyt for de andre i klassen.

Forferdelige forhold på skolen

– Det var forferdelig å gå på skolen. Læreren skrek og kjeftet på oss hvis vi svarte feil eller ikke kunne svare på det han spurte oss om. Noen ganger slo han oss med kjeppen han hadde. Da jeg gikk i andre klasse ble jeg hengende etter de andre fordi jeg var mye borte fra skolen. Enkelte dager klarte jeg bare ikke å gå dit.

Utdanning for framtiden forandret alt

Da Redd Barna startet prosjektet ”Utdanning for framtiden” i landsbyen, skulle mye endre seg for Phon Sreysokchan og de andre elevene. Vi begynte med å trene lærere til å bruke gode og riktige undervisningsmetoder. Det ble utviklet relevant undervisningsmateriell, og fokusert på at elevene skulle få et trygt, godt og inkluderende skolemiljø. I tillegg ble det bygd toaletter til elevene, skolegården ble ryddet og det ble satt opp søplebøtter og lekestativ.

– Alt forandret seg etter at Redd Barna kom hit. De snakket med lærerne, og etter det sluttet de å kjefte og slå oss. Vi fikk også nye pulter og skolegården ble ryddet. Nå kan vi leke og ha det morsomt i friminuttene. Og så har vi fått både jente- og guttedo! Det er mye bedre å gå på skolen nå, og jeg lærer nye ting hele tiden. Men det beste er at lærerne er snille mot oss nå, og at de hjelper oss når vi trenger det, forteller Phon.

En blid skolejente som har fått nye drømmer for framtiden.

Nå gleder Phon seg til skolen

Nå går Phon Sreysokchan i tredje klasse og gleder seg til å gå på skolen hver dag. Fra å ligge etter de andre elevene resultatmessig, får hun i dag gode karakterer og er blant de best elevene i klassen.

– Før hadde jeg mest lyst til å slutte på skolen. Nå vil jeg fortsette så lenge jeg kan. Jeg vil bli sykepleier slik at jeg kan hjelpe andre som ikke har det så bra, sier Phon Sreysokchan før hun løper av gårde til neste time.

Tusen takk for støtten til prosjektet ”Utdanning for framtiden” i Kambodsja. Sammen redder vi barn!

Følg prosjektet

Under finner du noen av de viktigste milepælene i landet så langt.