Foto: Redd Barna/Kine Olsen
– Hei hjerte hjerte, skriver Stine i et av de sju skuespillene som klasse 7c på Borgtun skole har laget om Redd Barnas nettvettregler.

Redd Barna møter en svært spent klasse 7c på Borgtun skole i Tromsø en halvtime før det spesielle foreldremøtet, som de selv har innkalt til, skal begynne. Stemningen er hektisk og det gjenstår fortsatt noen mindre detaljer og avklaringer før de er helt klare. Flere har store sommerfugler i magen.

Karen Marie Nilsen, frivillig i Redd Barnas nettvettkorps, har tatt initiativet til prosjektet.

– Det har vært et helt glimrende samarbeid, forteller hun entusiastisk.

De har bare brukt noen få skoletimer og et par timer før møtestart til selv å lage det undervisningsopplegget foreldrene snart skal få se.

– Vi hadde først en time sammen med Karen fra Redd Barna som fortalte oss litt om nettvett og mobbing, men så har vi gjort resten selv, forteller Thea (12) engasjert. 

– Vi har laget og øvd på skuespill om nettvettreglene, så har vi laget plakater, forteller Maria (12) før hun legger til: – Ja, og så har vi hatt det skikkelig gøy! Noen av jentene i klassen har også bakt sjokoladekake som skal serveres når fremvisningen er over.

Nettvettreglene blir skuespill

Så kommer foreldrene og de ivrige sjuendeklassingene må innta plassene sine på bakrommet til personalrommet. Jan Magne og May Liss er konferansierer og ønsker de vel 20 frammøtte velkommen. De forteller at selv om det foregår en del baksnakking og ”ditching” på mobil og Internett, er begge deler først og fremst positivt for barn. Nesten hele klassen er involvert i det som nå skjer.

Foto: Redd Barna/Kine Olsen
Marco henger opp den siste nettvettregelen som en introduksjon til skuespillet.

På rekke og rad gjennomfører klassen et lite skuespill for hver av Redd Barnas sju nettvettregler.

– Hei hjerte hjerte, sier Stine mens hun klaprer løs på liksom-dataen. Da hun får svaret ”Hei punktum” fra Benedikte, skjønner hun at noe er galt og at det må ryddes opp i det som har skjedd tidligere.

Gjennom alle skuespillene formidler 7c klare budskap om hva barn og unge opplever på nett og hvordan de kan ta gode forhåndsregler for å unngå ubehagelige og farlige situasjoner.

I det mest alvorlige skuespillet viser de hvordan Tore 13 år på nett i virkeligheten er Per 56 år. Thea og Mali leser opp noen artikler fra FNs barnekonvensjon som gjelder spesielt når det gjelder barns bruk av Internett, før Fabiola og Maria avslutter en fantastisk forestilling med å åpne for spørsmål.

Det gjelder for de voksne også!

– Nettvettreglene gjelder også for de voksne, sier flere av elevene i 7c i munnen på hverandre.

Foto: Redd Barna/Kine Olsen
Elevene i 7c på Borgtun skole hadde laget til egne plakater med Redd Barnas nettvettregler for å lære sine egne foreldre om gode holdninger på nett.

– De må også være forsiktige og tenke over hvilken informasjon de deler om seg selv, og ikke dra å møte noen de har blitt kjent med på nett alene, og tenke over hva slags bilder de legger ut på Facebook av seg selv og andre, forklarer Maria.

Foreldrene Linda Dale, Christel og Odd-Petter Woll er enige om at dette var et veldig interessant foreldremøte.

– Det er bra at de får fram det positive med bruk av mobil og Internett og viser at det er gode verktøy når de brukes med fornuft, sier Odd-Petter.

– Jeg kunne en del om nettvett fra før, men det var artig å lære på denne måten, legger lillesøster Ingrid til.

Hun går i sjette klasse på Borgtun skole.

Stolt lærer

– Klassen har gjort alt forarbeidet selv og tok utfordringen jeg ga dem forrige uke på strak arm. De ble veldig glade for å selv kunne legge dette frem for foreldrene sine og dette er jo et tema de kan godt. I tillegg tror jeg at denne måten å jobbe med nettvett på gjør at det sitter bedre hos dem selv også, forteller en fornøyd og stolt lærer Karen Marie Nilsen.

Dette bekrefter elevene selv.

– Vi lærer bedre når vi må forberede oss for å lære bort til andre, forklarer Stine.

Det er en storfornøyd gjeng som mottar diplom fra Redd Barna som takk for innsatsen.