SKOLEGANG SOM NYTTER
I MALAWI

Redd Barna vet at retten til utdanning handler om mye mer enn tilgangen til en skole. I «Skolegang som nytter» sikrer vi at barn fullfører skolen og lærer mens de er der. I områdene vi arbeider er det lav kvalitet på undervisningen og mange elever dropper ut av skolen før de har fullført grunnutdanningen.

Målsettingen for det fireårige prosjektet er å sikre at 
103 000 barneskoleelever får god kvalitet på undervisningen.

Støtter du ikke vårt utdanningsarbeid, men ønsker å bidra? Ta kontakt med giverservice her.

Malawi

Malawi er blant verdens fattigste land og utviklingsutfordringene er store og komplekse. Til tross for at stadig flere barn begynner på skolen, er kvaliteten og innholdet i undervisningen altfor dårlig.

Barna lærer ikke grunnleggende ferdigheter og mange elever dropper ut av skolen. Dette gjør Redd Barna noe med.

 

Prosjektmål

  • Sette fokus på 120 barneskoler
  • Gi 1275 lærere opplæring i barnesentrert pedagogikk og gode undervisningsteknikker
  • Sørge for relevant undervisningsmateriell og lesebøker
  • Opprette lese-, skrive- og regneklubber for barna
  • Ekstra fokus på jenter, foreldreløse og barn med nedsatte funksjonsevner

Skolens barneklubb reddet Mercy (15)

September 2018

For fattige jenter i Malawi, er det å gifte seg med en eldre mann dessverre ofte den eneste måten å kunne forsørge seg på. Mercy (15 år) vokste opp i en fattig familie, og mange dager var det ikke nok mat til henne og de tre søsknene. I desperasjon rømte hun for å gifte seg med en mann som lovte å ta vare på henne.

Men så kom skolens barneklubb til unnsetning!

– Vi var så fattige. Ofte var det ikke mat hjemme. Jeg gikk på skolen, men det var sjelden penger til bøker og skolemateriell. Det er vanskelig å gå på skolen når du verken har skrivebøker eller noe å skrive med.

En dag på vei hjem fra skolen, ble Mercy invitert på mat hjem til en venninne. Venninnen visste at familien ikke hadde nok mat og var bekymret for Mercys helse.

– Jeg ble med henne hver dag. Jeg fikk alltid mat der. Ofte var det det eneste jeg spiste i løpet av dagen. Etter en stund foreslo venninnen min at jeg burde finne meg en mann. Jeg var veldig usikker, men venninnen min insisterte på at det var den beste løsningen. Hun sa at hun kjente en mann som kunne ta godt vare på meg.

Noen dager senere kom venninnen bort til Mercy i skolegården og ga henne penger.

– Hun fortalte at det var fra mannen som ville gifte seg med meg. Han var 30 år gammel. Hun sa at han hadde lovt henne at han skulle gi meg alt jeg trengte. Mat, fine klær og penger til bøker og skolemateriell. Jeg skulle ikke mangle noen ting.

Venninnen fortsatte å gi Mercy penger fra mannen, og til slutt følte hun seg presset til å møte ham.

– Vi møttes ganske ofte, og etter en stund overtalte han meg til å rømme hjemmefra. Det virket som den beste løsningen den gangen. Jeg vet ikke hva jeg tenkte på, men det ble bare sånn. Så fikk han høre at foreldrene mine lette etter meg. Han ble redd og tok meg med til en hule i fjellet. Vi var der hele dagen og snek oss ned til huset om natten.

Foreldrene hadde lett i alle de nærmeste landsbyene, men fant ikke datteren. Da noen i skolens barneklubb fikk høre at Mercy var borte, startet de umiddelbart å lete etter henne. Etter en uke fant de mannen og konfronterte ham. Han nektet for at han visste hvor Mercy var, men da barneklubben gikk til politiet rømte han fra landsbyen.

– Politiet fant meg i hulen og tok meg med tilbake til landsbyen. Og nå er jeg heldigvis tilbake på skolen. Jeg skal aldri gjøre noe så dumt igjen, og uten skolens barneklubb vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Jeg kommer til å være takknemlig for det de gjorde resten av livet. Nå skal jeg fortsette på skolen og ta en utdannelse slik at jeg kan klare meg selv.

Etablering av barneklubber er en viktig del av «Skolegang som nytter». Klubbene er ofte en kjerne for alle aktivitetene på skolen, og her lærer barna om sine egne rettigheter. Dette har bidratt til at elever ved nesten 90 % av barneskolene i prosjektområdet har tatt en mer aktiv rolle i å påvirke sin egen skolegang, fremme barns rettigheter og å skape et trygt skolemiljø. Mange elever som har droppet ut eller blitt tvangsgiftet, er nå heldigvis tilbake på skolen takket være barneklubbene.

 

Tusen takk for at dere gir Mercy og andre barn i Malawi muligheten til å gå på skolen og få en bedre framtid!

Følg prosjektet

Under finner du en oversikt over noen av de viktigste milepælene i prosjektet så langt.