Tilbake til forsiden
Postet 04.09.2017    |   Kategorier: Utdanning

Utdanningskrise for palestinske barn

Etter 50 års okkupasjon, forblir generasjoner av palestinske barn fanget i en syklus av vold og brudd på grunnleggende menneskerettigheter, som retten til utdanning.

Blogginnlegg

Foto: Redd Barna

Norske skolegårder har nylig vært fylt til randen av forventningsfulle barn, med altfor stor sekk på ryggen og sommerfugler i magen. Like forventningsfulle var barna som møtte opp til første skoledag i Gaza og på Vestbredden, men som måtte starte det nye skoleåret uten klasserom eller et sted å søke ly fra den sterke solen. Bare på én uke ble en barneskole og en barnehage på Vestbredden rasert av israelske soldater. Begge byggene var satt opp av Flyktninghjelpen i løpet av sommeren, og ble akkurat ferdig i tide til det nye skoleåret. På en annen barneskole, også på Vestbredden, ble solcellepanelet – den eneste strømkilden – demontert og konfiskert av israelske myndigheter.

For alle disse barna, ble første skoledag en traumatisk opplevelse.

Vi er vitne til en uholdbar krise som påvirker barns helse, utdanning, sikkerhet og trygghetsfølelse. Mer enn to millioner palestinske barn blir tvangsflyttet, eller får hjem og skoler ødelagt. Barn blir vilkårlig arrestert og fengslet, trakassert, og hyppig utsatt for vold og trusler når de forsøker å komme seg til skolen eller delta i undervisningen. Og situasjonen forverres for hver dag som går.

Disse barna vokser opp i områder hvor arbeidsledigheten er blant de høyeste i verden og hvor restriksjoner gjør at de ikke kan bevege seg fritt. Dette gjør det vanskelig å komme seg til skolen eller universitetet, for ikke å snakke om tilgangen til livsviktige helsetjenester. Barns grunnleggende rett til utdanning forsømmes. Om ikke denne krisen settes på dagsorden mister mange barn sin sjanse til å få en utdanning og en fremtid.

I 2016 ble det rapportert om 256 angrep mot skoler i de okkuperte områdene. Dette rammet 29.230 elever og studenter. Det samme året mistet 20.000 elever viktig skoletid på grunn av at de ble holdt igjen på kontrollpunktene og fordi områder ble stengt for å brukes av det israelske militæret. Barn ble også arrestert og fengslet i og rundt skolene.

2017 har dessverre ikke vært noe bedre. Fra januar til mars ble det meldt om 24 angrep mot skoler, og barn har gjentatte ganger blitt møtt med tåregass og sjokk-bomber på vei til og fra skolen. I tillegg har det vært flere hendelser der politiet og militæret har dratt barn ut av klasserommene.

Akkurat nå er mer enn 50 skoler på Vestbredden beordret revet ned eller stanset av israelske myndigheter.

Situasjonen i Gaza er, om mulig, enda verre. Ti år med blokade setter alvorlige spor. Her har mangel på elektrisitet og kun tilgang på litt mer enn 3-4 timers strøm om dagen gjort den humanitære krisen enda mer uutholdelig. I tillegg står utdanningssektoren overfor en egen krise; 70,4 prosent av FN-skolene og 62,8 prosent av skolene som drives av utdanningsdepartementet opererer allerede på dobbelt- eller trippelskift, og strever for å imøtekomme det høye antallet elever og studenter. Dette hindrer skolene i å kunne prioritere et trygt læremiljø for barn.

Redd Barna ber Norge som leder av giverlandsgruppen AHLC om å fortsette det viktige arbeidet med å mobilisere støtte til Palestina, samt å øke presset på Israel til å respektere de grunnleggende beskyttelsesbehovene til barn i de okkuperte områdene. Norske myndigheter må leve opp til de internasjonale forpliktelsene de har overfor sivilbefolkningen i Gaza og på Vestbredden og sørge for at skoler ikke blir angrepet, slik at barn trygt kan delta i undervisningen og være frie til å utvikle sitt fulle potensial.

Synes du flere burde lese dette?

0 kommentarer

Kommenter via
Eller kommenter som anonym