Inne på et møterom sitter forettningsfolk og diskuterer. En mann holder et spedbarn som han mater med en flaske med skitten melk.
Illustrasjonsbilde

Stopp aggressiv markeds­føring av morsmelk­erstatning

Aggressiv markedsføring av morsmelk­erstatning gjør at mødre velger pulver framfor å amme. I fattige deler av verden gjør dette barn syke, fordi pulveret blandes med skittent vann.

Norske banker og pensjons­leverandører investerer pengene dine i denne industrien.

322

322 krever at dette stopps.

Hjelp oss å nå 500 signaturer.
Del oppropet!

Amming kunne ha reddet 823 000 barn hvert eneste år.

Skitne investeringer gjør barn syke – Norske investorer plasserer dine og mine penger i selskaper som driver aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning i fattige deler av verden.

Investorene må ta ansvar og kreve at selskapene setter barns liv og helse foran profitt!

Dette er kravet til oppropet

Vi krever at investorene forplikter seg til å gå i dialog med selskapene og ber dem følge Verdens Helseorganisasjons retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning.

Dette skjer med underskriften din

Ved å skrive under sier du ifra at du ikke aksepterer at dine pensjonspenger bidrar til uetisk markedsføring av morsmelkerstatning.

Vi skal videreformidle din stemme!

Siden denne kampanjen startet i 2021 har vi gått i dialog med et utvalg av de største bankene og pensjonsforvaltere i Norge, med klare krav om at de må ta ansvar. Siden da har noen investorer, blant annet Oljefondet, engasjert seg. Vi har sett litt forbedring hos noen selskaper, men endringene skjer altfor sakte. Vi planlegger derfor å trappe opp arbeidet vårt.

Takk for at du er med på dette. Sammen kan vi redde liv!

Denne saken er viktig fordi

Salget av morsmelkerstatning øker voldsomt, særlig i fattige deler av verden. Selskapenes aggressive markedsføring bidrar til at mødre velger pulver framfor å amme barna sine. En ny studie i tidsskriftet The Lancet fra 2023 viser at under halvparten av barn globalt ammes slik Verdens helseorganisasjon anbefaler.

Flaskemating setter barnas liv og helse på spill på grunn av dårlig hygiene og skittent vann. Dårlige kjølemuligheter gjør at melken utvikler bakterier. I tillegg er morsmelkerstatning dyrt og kan gå på bekostning av medisiner, helsehjelp og skolegang.

Barn som ikke ammes, har ni ganger så stor risiko for å dø av lungebetennelse, og fem ganger så stor risiko for å dø av diaré.

Redd Barna avdekker i rapporten «Don’t push it» at seks store multinasjonale selskaper systematisk bryter Verdens Helseorganisasjon (WHO) sine retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning. Det medisinske tidsskriftet The Lancet anslår at 823 000 barnedødsfall kunne vært unngått om barna hadde blitt ammet.

Rapporten dokumenterer at selskapene driver med smøring av helsepersonell, deler ut gratisprøver, har «2 for 1»-kampanjer og driver massiv markedsføring gjennom tv og sosiale medier. Alt dette er brudd på WHOs retningslinjer, og setter barns helse og liv i fare.

Omfattende rapporter utgitt av blant andre Verdens helseorganisasjon i 2022 viser at selskapenes sleipe markedsføringsstrategi fortsatt er et stort problem i mange land.

Norske banker og pensjonsforvaltere investerer i denne industrien. Vi krever at de bruker makten sin og påvirker selskapene til å endre selskapenes uetiske praksis!

Les mer om Melkepulvercowboyene her.

Du kan hjelpe ved å dele oppropet videre

Dette har skjedd så langt

Nye avsløringer omkring morsmelkerstatningsindustrien

28. april 2022

Nye avsløringer omkring morsmelkerstatningsindustrien

WHO kom i dag med en ny rapport som avslører hvordan morsmelkerstatningsindustrien lurer nybakte mødre til å bruke produktene deres.  «De betaler sosiale medieplattformer og influencere for å få direkte tilgang til gravide kvinner og mødre i en sårbar tid i livet deres», heter det i rapporten

Vis mer
Lukk
Ny rapport: Anbefaler like strenge regler for markedsføring av morsmelkerstatning som for tobakk og gambling.

Februar 2022

Ny rapport: Anbefaler like strenge regler for markedsføring av morsmelkerstatning som for tobakk og gambling.

Rapporten fra WHO og UNICEF viser at produsenter av morsmelkerstatning har en årlig omsetning på 55 milliarder amerikanske dollar – en dobling på 20 år. Aggressiv og uetisk markedsføring er en del av forklaringen, ifølge rapporten.

Vis mer
Lukk
40-års jubileum for WHO-koden for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning

21. mai 2021

40-års jubileum for WHO-koden for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning

I 1981 vedtok helsemyndigheter fra en rekke land felles bestemmelser for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning, etter å ha sett en dramatisk økning i spedbarnsdødelighet og sykdom relatert til produktene.

WHO bruker 40-års jubileet til å markere betydelig framgang når det gjelder å promotere fordelene ved amming, men også som en påminnelse om at vi fortsatt har en vei å gå. Aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning skjer fortsatt mange steder i verden i dag. Mange land har vedtatt lover som inneholder deler av bestemmelsene, men det er kun 25 land som har implementert tiltak som er helt i samsvar med WHO-koden for regulering av markedsføring av morsmelkerstatning.


Vis mer
Lukk
Nordea og Storebrand lytter

September 2020

Nordea og Storebrand lytter

Tusenvis av mennesker signerer oppropet vårt.
Nordea og Storebrand bekrefter at de også ønsker å starte eierskapsdialog med morsmelkerstatningsselskapene de er investert i. Til sammen har nå fire banker og pensjonsleverandører fulgt etter Oljefondet/NBIM.
Vi jobber videre for å få med flere!

Vis mer
Lukk
Ny underskriftskampanje

10. mai 2020

Ny underskriftskampanje

Vi lanserer ny underskriftskampanje og ber flere norske investorer om å stille krav til morsmelkerstatningsselskapene.

Vis mer
Lukk
Sjokkerende funn i Vietnam og Myanmar

2. september 2019

Sjokkerende funn i Vietnam og Myanmar

To ansatte i Redd Barna reiser til Vietnam og Myanmar for å observere og dokumentere aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning. Vi ble sjokkerte over den utstrakte lobbyvirksomheten og hvor kynisk de utnytter helsepersonell for å fremme morsmelkerstatning.

Vis mer
Lukk
KLP og DnB blir med

10. april 2019

KLP og DnB blir med

Etter påtrykk fra Redd Barna starter KLP og DnB samtaler med morsmelkerstatningsselskapene de har investeringer i.

Vis mer
Lukk
Oljefondet bekrefter at de har startet samtaler med selskapene

7. februar 2019

Oljefondet bekrefter at de har startet samtaler med selskapene

Norges Bank Investment Management (NBIM) legger fram sin årlige rapport om ansvarlig forvaltning, hvor det blir klart at de gjennom 2018 har hatt dialog med selskaper som produserer morsmelkerstatning, om ansvarlig markedsføring, og at de ønsker å følge opp disse selskapenes praksis på området.

Vis mer
Lukk
Vi lanserer dokumentarfilm og underskriftskampanje

10. april 2018

Vi lanserer dokumentarfilm og underskriftskampanje

Vi lanserer dokumentarfilmen «På barnas bekostning – den skitne sannheten om morsmelkindustrien» og underskriftskampanje hvor vi krever at oljefondet påvirker selskapene de investerer i. Vi samler 3000 underskrifter på to måneder.

Vis mer
Lukk
Møte med Oljefondet

3. april 2018

Møte med Oljefondet

Vi har første møte med Norges Bank Investment Management (NBIM), som forvalter Oljefondet. Vi legger fram bevis fra rapporten og skjult kamera-klippene fra Kambodsja.

Vis mer
Lukk
Bevisene legges fram

27. februar 2018

Bevisene legges fram

Rapporten «Don’t Push It» lanseres i en rekke land i verden. Rapporten avdekker at alle de store selskapene brytere reglene for markedsføring av morsmelkerstatning, og at dette har store helsemessige konsekvenser for barns helse i fattige deler av verden.

Vis mer
Lukk
Filming i Kambodsja

24. januar 2018

Filming i Kambodsja

Redd Barna reiser til Kambodsja sammen med filmproduksjonsselskapet Hacienda, for å lage dokumentarfilm om morsmelkerstatning. Vi intervjuer mødre, helsearbeidere og butikkansatte, og filmer brudd på retningslinjene for markedsføring, blant annet ved hjelp av skjult kamera.

Vis mer
Lukk
Vi ferdigstiller strategi

31. desember 2017

Vi ferdigstiller strategi

I løpet av høsten 2017 legger vi en strategi for hvordan vi skal påvirke selskapene til å holde seg til retningslinjene for markedsføring av morsmelkerstatning. Vi bestemmer oss blant annet for at vi skal jobbe med storinvestor Oljefondet, og at vi skal lage film i tillegg til å lansere rapport og underskriftskampanje.

Vis mer
Lukk
Forskning avdekker høye tall for barnedød

16. januar 2016

Forskning avdekker høye tall for barnedød

Det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet kommer med nye tall om barnedødelighet og amming: 823000 barnedødsfall kunne vært unngått om babyene hadde blitt ammet. De aller fleste av disse bor i utviklingsland.

Vis mer
Lukk