Foto: IKEA
Fra tegning til virkelighet: her er SAGOSKATT mus som Maja og John tegnet. - Barn kan bruke hodet som pute og kose med de store, myke ørene, sier de.

Før jul i fjor arrangerte IKEA for første gang en global tegnekonkurranse, hvor barn skulle tegne sitt drømmekosedyr. Tegnekonkurransen var en del av IKEAs årlige kosedyrkampanje, hvor IKEA Foundation gir én euro til Redd Barna og UNICEF for hvert kosedyr og hver barnebok som selges.

Til topps i verden

Kosedyret som er tegnet av Maja (10) og John (8), har fått navnet SAGOSKATT mus. Søsknene fra Trondheim gikk helt til topps i IKEAs globale tegnekonkurranse – der de først danket ut 585 norske konkurrenter, deretter 780 finalister i den globale finalen. SAGOSKATT mus skal selges i alle IKEAs 315 varehus fordelt på 27 land. Det har bare vært en norsk designer for IKEA før.  Til sammen er det ti vinnere i tegnekonkurransen, og alle ti drømmekosedyrene finnes nå i IKEA-hyllene over hele verden.

IKEA arrangerer nå den andre tegnekonkurransen hvor barn designer for en god sak. Konkurransen holdes på alle IKEA-varehus i Norge fra 9. november til 28.november. Konkurransen er åpen for barn som er mellom 0–12 år gamle.

Foto: IKEA
Ved å kjøpe myke gaver eller barnebøker er du med på å støtte kosedyrkampanjen. IKEA Foundation gir én euro per solgte kosedyr, myke leke og barnebok til utdanningsprosjekter for barn. I tillegg kan du gi ett ekstra kosedyr til barn på mottak.

Her kan du lese mer om tegnekonkurransen.
Barn som vil delta i konkurransen kan laste ned tegnearket fra IKEA her.

God skolegang og myke venner

Kosedyrkampanjen er et samarbeid mellom IKEA Foundation, UNICEF og Redd Barna. Ideen er enkel: for hvert kosedyr, hver myke leke og barnebok som blir solgt i en periode fra november til begynnelsen av januar, gir IKEA Foundation én euro til utdanningsprosjekter for barn. Formålet med kosedyrkampanjen er å sørge for at fattige barn i utviklingsland får god skolegang. Siden starten i 2003 har den årlige kosedyrkampanjen bidratt med hele 77 millioner euro og hjulpet mer enn 11 millioner barn i 46 land til å få den gode skolegangen de har rett til. Kosedyrkampanjen i år går fra 9.november til 3.januar. 

I tillegg har Redd Barna et samarbeid med flere IKEA-varehus hvor folk også får muligheten til å kjøpe et ekstra kosedyr som skal gå til barn og unge på asylmottak. Med flyktningkrisen blir denne innsamlingen av kosedyr enda viktigere, for mange barn og unge kan trenge en myk venn mens de bor på mottak. Så tar du turen til IKEA før jul, så oppfordrer Redd Barna deg til både å kjøpe myke gaver til barn du kjenner, og til å gi ekstra kosedyr til sårbare barn i Norge.