Foto: Redd Barna/Sidsel Fonn
Mange møtte opp på brøddagen, en høstlørdag i strålende solskinn på Youngstorget.

I år kom det inn nesten 30 000 kroner til Redd Barna. I år som i fjor kostet alle brød 20 kroner, og pengene gikk uavkortet til Redd Barna. Mange møtte opp i solskinnet på en fin høstlørdag, for å smake på og kjøpe brød.

Årets grove nyheter

Daglig leder i Baker- og Konditorbransjens Landsforening og ansvarlig for brøddagen, Anders Vangen, er fornøyd med at så mange kom innom Youngstorget.

- Dette er en fin tradisjon, og veldig bra at pengene går til et godt formål som Redd Barna, sier Vangen.

Tradisjonen tro ble årets grove brød kåret, og i år var det Åpent bakeri som stakk av med alle de tre beste plasseringene.

- Dette er meget spesielt, at samme bakeri vinner de tre øverste plassene,  sa Vangen som måtte understreke at brødene bare var nummererte og at juryen således ikke visste hvilke bakerier som hadde bakt de  forskjellige. Årets grovis, nemlig årets grove overraskelse, var det Kolonihagen bakeri og konditori som vant, med sitt rotspeltrundstykke.

Gir skolegang

Redd Barna startet samarbeidet med Din baker i 2007. De selger et eget brød der én krone fra hvert solgte brød går til Redd Barna Nå er Redd Barna den stolte samarbeidspartneren til Baker- og Konditorbransjens Landsforening, som arrangerer verdens brøddag i Norge. I fire år har pengene gått til Redd Barnas arbeid.

– Jeg vil gjerne takke for at dere støtter Redd Barna. Ved å kjøpe brød og boler her i dag, støtter dere samtidig vårt arbeid med å gi skolegang til barn i land med krig og konflikt. Tusen takk, sa prosjektleder Monica Videm fra scenen.

Redd Barna er glade for at pengene fra årets brøddag hjelper barn som trenger det sårt med skolegang, og ser frem til et velsmakende samarbeid i mange år fremover.