Mellyca er en av over 2000 ungdommer i fattige land som har vært med på Redd Barnas studie om ungdom og sparing. Hun sparer alle pengene hun kan.

– Den vanlige oppfatningen er at tenåringer som lever i fattigdom – mange på under to dollar dagen – ikke har penger i det hele tatt. Og langt mindre penger å spare. Men overraskende nok viser undersøkelsen vår at det ikke er tilfelle, sier Redd Barnas Rani Deshpande.

Hun har ledet arbeidet med studien, som er blitt til i et samarbeid mellom Redd Barna og de amerikanske institusjonene Senter for sosial utvikling ved Washington-universitetet i St. Louis, New America Foundation og Consultative Group to Help the Poor.  

Sparer småsummer

Redd Barna har intervjuet mer enn 2000 tenåringer mellom 12 og 18 år som bor i fattige områder i Colombia, Ghana, Kenya og Nepal. Både barn som går på skolen og barn som har sluttet skolen var med på undersøkelsen, som ser på hvordan tenåringer får penger, hvordan de bruker dem og hva de tenker rundt sparing.

Studien viser at tenåringene ikke bare får penger i form av lommepenger, gaver eller for deltidsjobbing, de sparer også jevnlig. Mange starter å spare allerede fra tolvårsalderen. Pengene de får – selv om det kan være snakk om så lite som tre kroner i løpet av en måned – putter de på en sparebøsse eller gjemmer på et trygt sted som inni møbler eller under klærne sine.

Kjøper nødvendige småting

Men sparepengene får ofte raskt bein å gå på. De fleste tenåringene sier at de bruker av sparepengene for å kjøpe nødvendige ting som skoleutstyr og klær.

– Mange tenåringer fortalte oss at de ofte ikke kan spørre foreldrene sine om penger hver gang de trenger en ny skriveblokk til skolen. I stedet legger de til side alle pengene de kan for å kjøpe de tingene de trenger, sier Deshmande.

Mens tenåringene allerede sparer for å dekke behovene sine på kort sikt, søker de hjelp for å spare penger for fremtiden.

Drømmen om å spare langsiktig

De ønsker å spare penger gjennom sikre løsninger som er private, enkle og lett tilgjengelige. Tenåringer både innenfor og utenfor skolen sier at de ønsker å spare for å få en utdanning, mens en del tenåringer som ikke går på skolen ønsker også å spare penger for å starte sin egen lille bedrift.   

Ungdommene sier også at de ønsker seg råd for hvordan de kan samle seg opp mer sparepenger over tid. Nå får de sparevanene sine ved å se på andre, spesielt mødrene og bestemødrene sine, samt ved å lære av sine egne feil.

– Studien viser et potensial for regjeringer, forretninger og lokalsamfunn til å skape sparemekanismer som kan hjelpe barna i fattige familier med å spare langsiktig. I de fleste fattige land blir de eksisterende sparetilbudene – fra landsbysparing og mikrokreditt til sparekontoer i banker – bare tilbudt voksne, sier Rani Deshpande.