Foto: Redd Barna/Katarina Bull
Mindre enn halvparten av barna i Kambodsja fullfører grunnskolen. Dette vil Redd Barna gjøre noe med. Prosjektet "Skolegang som nytter" vil gi 3500 barn en trygg og sikker skoleplass.

BDO har vært Redd Barnas hovedsamarbeidspartner i flere år og bidrar med verdifulle midler til Redd Barnas arbeid for utdanning i Kambodsja og prosjektet «Skolegang som nytter». Etter Kambodsjas grusomme fortid med folkemordet under Røde Khmer, møter landet fortsatt store utfordringer innen utdanningssystemet. Mindre enn halvparten av barna i Kambodsja fullfører grunnskolen.

Intern konkurranse

I Kambodsja har Redd Barna startet prosjektet ”Skolegang som nytter” hvor de sørger for kvalitetssikret læring for barn. Redd Barna skal bygge og pusse opp 11 skoler i Kambodsja i løpet av en treårsperiode. Dette skal gi over 3500 barn en skoleplass. «Skolegang som nytter» skal ikke bare bygge og ruste opp skolebygg, men også bidra til å utdanne lærere og skoleledelse for å sikre at utdanningen gir et godt læringsinnhold i trygge og hygieniske omgivelser. I høst arrangerte BDO en intern konkurranse for å øke antall lønnsgivere i bedriften. To medarbeidere fra de to landsdelene som økte mest i andel lønnsgivere, fikk bli med på prosjektbesøk til Kambodsja. Disse ble valgt gjennom en søkeprosess. Mer enn 70 ansatte meldte seg på Redd Barnas Lønnsgiv i forbindelse med denne konkurransen. Det har bidratt til at det nå er over 240 BDO-ansatte som hver måned gir et fast beløp til Redd Barnas utdanningsarbeid i Kambodsja.

Foto: Redd Barna
Adm. dir Trond-Morten Lindberg (foran) fra BDO dro på prosjektreise sammen med HR Manager og to ansatte. Lindberg sier han lærte mye og satt igjen med sterke inntrykk etter turen.

Viktig bidrag

Sammen med adm.dir Trond-Morten Lindberg og HR Manager Hege Aaraas ble de to BDO-ansatte Renate Ringen og Marianne Rygvold valgt ut til å dra på prosjektbesøk til Kambodsja. De kom nylig hjem fra turen, og sier besøket gjorde et sterkt inntrykk på dem. Trond-Morten Lindberg forteller om noen av sine opplevelser:
- De første dagene ble brukt til å bli kjent med kambodsjansk historie, i tillegg til at vi fikk en god innføring i Redd Barnas arbeid for barn i landet. Beskrivende for landet er at det har blitt revet brutalt ned på 70- og 80-tallet, for så å sakte bli bygget opp igjen. Men; det er definitivt fortsatt en lang vei å gå. Så bar det ut av hovedstaden Phnom Phen. Vi brukte dagen sammen med innbyggerne i en flytende landsby - med flytende skole. Ja, det vil si en form for husbåter og en flytebrygge som fungerte som skole. Møtet med barna kommer vi antagelig aldri til å glemme. Vi fikk rørende og fine møter med barn, som ikke har fått de samme mulighetene som oss. Men vi fikk også en god bekreftelse på at Redd Barnas arbeid er avgjørende, og at BDOs bidrag er viktig for fremtiden til de håpefulle barna, sier Lindberg.

Foto: Redd Barna/Katarina Bull
Prosjektet "Skolegang som nytter" gjør mer enn å bygge og pusse opp skoler. Målet er å skape en bærekraftig og langsiktig utvikling også etter at Redd Barnas prosjekt er ferdig.

Forbedre utdanningssystemet

«Skolegang som nytter» gjør mer enn å bygge nye skoler. I samarbeid med regionale utdanningsmyndigheter har Redd Barna valgt ut fem områder med store behov for forbedringer i utdanningssystemet:
- bygge og ruste opp 11 barne- og ungdomsskoler
- bygge toalett- og håndvaskfasiliteter ved skolene
- bygge brønner og regnvannstanker på skolene for å gi elevene tilgang til rent vann
- videreutdanne lærere og utvikle pedagogisk undervisningsmateriell for å sikre god kvalitet på undervisningen
- arbeide med skoleledelsen for å sikre at alle barn i områdene blir innskrevet i skolen, og for å skape en bærekraftig og langsiktig utvikling etter at Redd Barnas prosjekt er ferdig.

Prosjektet «Skolegang som nytter» støttes av flere bedrifter, men Redd Barna vil gjerne ha enda flere med på laget. Dersom din bedrift ønsker å bidra til prosjektet, ta gjerne kontakt med oss på bedrift@reddbarna.no.