Foto: Redd Barna/Kari Magnussen
Til daglig er Ellen Lühr rektor ved Grünerløkka skole. Nå er hun klar for nye utfordringer på oppdrag for Redd Barnas beredskapsgruppe.

- Det er viktig at barna får oppleve mestring. Alle husker den følelsen fra den første tiden på skolen, når tegnene plutselig gir mening, sier Ellen Lühr.

Til daglig er hun rektor ved Grünerløkka skole. Nå er hun klar til å reise til Dolo ado, som ligger sørøst i Etiopia, like ved grensa til Somalia. Der skal hun lede utdanningsprogrammet, og sørge for at barn i flyktningleirene får mulighet til å gå på skole. Hele 96 prosent av barna i leirene har aldri sittet på skolebenken.

Aldri gått på skole

Situasjonen på Afrikas horn er fortsatt alvorlig, på tross av at det har regnet en del den siste tiden. Familiene som har kommet over grensa fra Somalia har mistet hele livsgrunnlaget sitt, og må belage seg på å bo i leirene i årevis. Dermed blir det desto viktigere at barn får en utdanning mens de er der.

- De fleste barna i flyktningleirene har aldri gått på skole, og er ikke vant til at skolegang er en del av livet. Derfor må vi også skape en kultur for skole. Foreldrene må motiveres til å sende barna på skole, og forstå hensikten med å lære å lese og regne, sier Lühr.

Med hele 15 år i Redd Barnas beredskapsgruppe bak seg har hun bred erfaring med å jobbe ute i felt. Hennes forrige oppdrag var i Zimbabwe, hvor hun også jobbet med utdanning.

- Jeg var med på å utvikle et utdanningsprogram for lærere. Undervisningen måtte skje på en annen måte enn den tradisjonelle. Man kan lære noe uten bøker, og da må man bruke andre metoder for læring, sier Lühr. Hun tror denne erfaringen vil komme godt med i flyktningleirene i Dolo Ado.

Gir barna et fristed

Foto: Redd Barna/Inge Lie
Tørke og krig i Somalia har tvunget tusenvis av familier til å flykte til nabolandene. Barn utgjør ca 85 prosent av befolkningen i flyktningleirene i Dolo Ado, og det er viktig at så mange som mulig får gå på skole mens de bor i leiren.

Redd Barna har så langt fått satt opp telt som brukes som skoler, og skaffet lærebøker i engelsk, matte, somali og naturkunnskap. Men skolen gjør mer enn å lære barna å lese og regne, forteller Ellen Lühr.

- Den tar fokuset vekk fra en vanskelig hverdag, og gir barna et fristed fra foreldre som sliter. De skal slippe å hele tiden høre om forferdelige ting foreldrene har opplevd. På skolen får de treffe andre barn, og der kan man også fange opp de som har særskilte behov. Mange av barna har det vanskelig, og det er viktig at vi legger opp til at de har det bra på skolen. For når de har det dårlig lærer de heller ingenting.

Hun ser fram til det tre måneder lange oppdraget, og tror det vil by på flere utfordringer.

- Det er mangel på lærere, og vi må derfor lære opp noen som igjen kan lære opp andre til å lede undervisning. Det gjelder å sikre et minimum av kvalitet, sier Lühr.