Foto: Redd Barna/Anne Brude
Dennis Storhøi var med Redd Barna til Haiti, i forbindelse med Rødnesedagen.

– Rødnesedagen er en ny innsamlingsform i Norge som vi ser når ut til befolkningen, sier Tove Hauge, markedssjef i Redd Barna. Tusenvis av mennesker i Norge har gitt uttrykk for sin støtte til kampen mot barnedødelighet og behovet for gode helsetjenester for verdens barn på denne måten.

Rødnesedagen bygger på et velkjent konsept i Storbritannia og ble gjennomført for andre året på rad i Norge i hele november. Innsamlingskampanjen er et samarbeid mellom Redd Barna og TV3 og P4. Den startet 1. november og ble avsluttet med et direktesendt TV-show på TV3 den 25. november. Etter britenes mønster er TV-showet lagt opp som en takk og en avslutning på en måned der humor og alvor går hånd i hånd, med artister, musikk, humorinnslag og reportasjer fra Redd Barnas prosjekter.

5000 innringere

- Årets TV-show hadde 79 000 seere. Vi skulle selvfølgelig ønske det var flere, men i forhold til antall seere var det prosentvis flere som ringte gavetelefonen og støttet Redd Barna i år enn i fjor, forteller Hauge.

5000 mennesker ringte inn under TV-showet og ga til sammen 1 million kroner. I fjor var beløpet 2 millioner. Totalt samlet Redd Barna inn 12,6 millioner kroner i fjor. De innsamlede bidragene i år er ennå ikke talt opp, men det ser ut til å bli noe lavere enn i fjor.

Foto: Redd Barna/Mai Simonsen
Antonio er ti år og hiv-positiv. Hver dag får han oppfølging fra Carla – en av 500 frivillige Redd Barna-helsearbeidere.

Det er uansett viktig å påpeke at innsamlede midler skal gå til formålet. Vi er forberedt på at det kan ta noen år å bygge opp denne kampanjen til å bli noe stort og viktig, men det brede engasjementet hos folk i Norge er en god start, sier markedssjefen.

Fortsatt mulig å støtte

Landet rundt har bønder, skoleelever, brudepar, dansere, prester, politikere, byråkrater, idrettsfolk og artister vært med på Rødnesedagen og hatt det gøy til inntekt for Redd Barna.

Nesten 60.000 mennesker besøkte nettsidene www.rodnesedagen.no, og på Facebook har Rødnesedagen over 26.000 tilhengere.

Kundedirektør Henrik Jørgensen i mediebyrået Mindshare, som har jobbet med Rødnesedagen i høst, sier at markedsføringen i år har vært sentrert rundt det å vise folks engasjement.

- Det er liten tvil om at Rødnesedagen har oppnådd svært god oppmerksomhet på begrensede budsjetter. Folks kjennskap til Rødnesedagen ligger på hele 89 %, sier han.

Du kan fortsatt støtte Rødnesedagen og Redd Barna ved å ringe 820 44 144 og gi kr 200.