Foto: IKEA
I fjor samlet IKEA og Redd Barna inn over 2000 kosedyr til barn som bor på asylmottak. Også i år kan du kjøpe kosedyr til barn i nærområdet som blir glade for en myk pakke til jul.

Årets kosedyrkampanje  har som mål å bidra til at barn som lever i fattigdom i utviklingsland får en god skolegang. Siden oppstarten i 2003 har IKEAs kosedyrkampanje samlet inn til sammen 47,5 millioner euro og hjulpet 8 millioner barn i mer enn 40 land til å få en god skolegang.

- Kosedyrkampanjen er en av de enkleste, mest effektive og koseligste måtene å bidra til at barn får en bedre fremtid. Kampanjen er svært populær blant våre medarbeidere. Engasjementet er stort og alle gjør så godt de kan for å skape synlighet og oppmerksomhet rundt kampanjen, sier Nina Schefte, leder for bærekraft i IKEA Norge. I år som i fjor blir det mulighet til å kjøpe et ekstra kosedyr og gi det bort til barn i nærmiljøet som trenger en ekstra påskjønnelse i forbindelse med julen. I fjor samlet IKEA og Redd Barna inn over 2000 kosedyr til barn som bor på asylmottak.

Foto: Redd Barna/Pernilla Norstrøm
Ved å kjøpe kosedyr på IKEA, støtter du blant annet Redd Barnas arbeid for funksjonshemmede barn i Bangladesh. Det er rundt syv millioner funksjonshemmede barn i Bangladesh. Redd Barna gir disse barna økt mentalt, fysisk og psykosoialt velvære.

Bedrer barns liv

Nye medlemmer i kosedyrfamilien i år er skogsdyrene i VANDRING-serien, bl.a. et pinnsvin, en bjørn og en uglehånddukke, som pirrer nysgjerrigheten og vekker barnets omtanke for natur og miljø.

- Takket være donasjonene fra IKEAs globale kosedyrkampanje, kan Redd Barna fortsette å bedre livene til barn med funksjonshemminger og barn fra minoriteter i Øst-Europa og Sørøst Asia og hjelpe dem med å få en god utdannelse. Vi er stolte av å være del av denne kampanjen, sier Tove R. Wang, generalsekretær i Redd Barna Norge. 

Midlene som doneres til Redd Barna, skal gå til prosjekter som arbeider for skolegang til de mest marginaliserte barna, herunder etniske minoriteter og barn med funksjonshemminger i Kambodsja, Vietnam, Bangladesh, Indonesia, Myanmar (Burma), Filippinene, Litauen og Romania. Midlene som doneres til UNICEF, vil støtte UNICEF-initiativet Schools for Africa, for på den måten å skaffe en god skolegang til barn i Burkina Faso, Etiopia, Madagaskar, Mali, Mosambik, Niger, Sør-Afrika og Malawi.

Foto: IKEA
Nytt i år er skogsdyrene i VANDRING-serien, bl.a. et pinnsvin, en bjørn og en uglehånddukke, som pirrer nysgjerrigheten og vekker barnets omtanke for natur og miljø.

Spre juleglede

 – Kosedyr er en fin måte for IKEAs kunder og medarbeidere å dele litt juleglede med egne barn på. Samtidig kan vi hjelpe andre barn som vi sannsynligvis aldri vil møte, men som desperat trenger vår støtte, kommenterer leder i IKEA Foundation Per Heggenes.

Fjorårets kampanje  var den mest vellykkede så langt: IKEA Foundation ga 12,4 millioner euro til UNICEF og Redd Barna.
I fjor kom også et eget kosedyr på banen, mr. Broccoli. Flere utgaver av mr. Broccoli reiste verden rundt, og besøkte blant annet flere barneskoler. I år skal 200 utgaver av mr. Broccoli reise rundt i Stockholmstrafikken. Svenske Redd Barna samarbeider med Taxi Stockholm om å spre informasjon om kosedyrkampanjen. I tre uker sitter mr. Broccoli-dukkene i baksetet på 200 taxier, og kundene blir oppmuntret til å ta bilder av seg selv sammen med mr. Broccoli, og spre informasjonen om kosedyrkampanjen via sosiale medier på denne måten.