Foto: Redd Barna/Andrea Gjestvang
Barn og unge kan oppleve både mobbing og utsette seg selv for farer på nettet. Redd Barna er en av aktørene som er nominert for å gi råd om trygg bruk av PC, mobiltelefoner med mer.

Det er til sammen 19 organisasjoner, virksomheter eller personer som en nominert til Trygg bruk-prisen i år.

– Bredden i nominasjonene viser et stort engasjement, sier Pia Lang, prosjektleder for Medietilsynet Trygg bruk.

15 prosent av barn og unge utsettes for mobbing på nett eller mobil, 30 prosent kjenner til andres passord på sosiale nettsteder, 5 prosent har sendt nakenbilder av seg selv via mobil eller nett, og for noen utvikler dataspilling seg til et problem som går utover livskvaliteten. For å sette fokus på de som jobber for å gjøre internett tryggere for barn og unge, deles Trygg bruk-prisen ut den 5. februar, som også er Safer Internet Day.

– Vi har hatt en åpen nominasjonsprosess og fått inn veldig mange spennende forslag som viser hvor bredt det jobbes for å trygge barn og unges digitale hverdag. Engasjementet viser at arbeidet blir verdsatt, sier Pia Lang.

Foto: Lisbeth Michelsen
Mer kunnskap om den digitale hverdagen kan hjelpe til med å gjøre internett og sosiale medier bedre og tryggere for barn og unge.

Mange nominerte

Barneombud Anne Lindboe deler ut prisen på Litteraturhuset 5. februar. Blant de nominerte er 15 år gamle Juliane Asdal som ble landskjent da statsminister Jens Stoltenberg roste hennes antimobbekampanje Stop it! i nyttårstalen. I tillegg til Juliane er flere enkeltpersoner og ildsjeler nominert side om side med giganter som Facebook, som er nominert for sitt bidrag til avanonymisering og arbeidet for å styrke personvernet. I tillegg er organisasjoner som Barnevakten og Redd Barna, samt medier som NRK Super og flere nettsteder, også nominert. Fjorårsvinner, spillforsker Faltin Karlsen, førsteamanuensis ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole, mener det er viktig at barne- og ungdomskulturen får oppmerksomhet.

– Barne- og ungdomskulturen blir stadig mer digital og medieorientert. Den teknologiske utviklingen endrer seg hele tiden, og nye medier dukker opp. Vi vil alltid ha en kunnskapskløft mellom generasjonene. Derfor er det viktig at tematikken løftes frem. Bredden i årets nominasjoner viser tydelig hvor mange innfallsporter det er til dette fenomenet, sier Karlsen til Medietilsynet.

Karlsen vant prisen i fjor for å ha bidratt til å nyansere samfunnsdebatten, for sitt bidrag til å dempe den moralske panikken knyttet til dataspill og for kunnskapsspredning til journalister.

De nominerte er...

Prisen tildeles en person, organisasjon eller virksomhet som har jobbet for at barn og unge i Norge skal ha en trygg og god digital hverdag. Utmerkelsen består av en pengepremie på 25 000 kroner og et diplom. Her er noen av de nominerte til årets pris:
REDD BARNA. Nomineres for sine tydelige og enkle råd til foreldre og barn om trygg bruk av PC, mobiltelefoner med mer.
SKOLEMAGASINET. Nomineres for sin pågående oppmerksomhet rettet mot flere sider av behovet for en styrket innsats for klok bruk av IKT i skolen.
PØBELPROSJEKTET. Nomineres for sitt arbeid med å bevisstgjøre ungdom i deres bruk av digitale medier gjennom kurs og samlinger.
JULIANE ASDAL, skoleelev. Nomineres for sitt initiativ til antimobbeaksjonen på nett: Stopit, som har fått stor oppslutning. Juliane ble trukket fram i statsministerens nyttårstale.
KAJA HEGG, rådgiver i Redd Barna. Nomineres for sin utrettelige innsats i mange år for å beskytte barn og unge mot potensielle overgripere på Internett.
FACEBOOK. Nomineres for å ha bidratt til at folk bruker sitt eget navn på nett og for å ha skapt en arena for dagligdagse samtaler om personvern og sikkerhet. Videre nomineres Facebook for å ha etablert gode rapporteringsmuligheter og stadig bedre muligheter for personverninnstillinger.
NRK SUPER. Nomineres for sin innsats for å bringe gode tilbud på tv og nett til barn i alderen 2-12 år. Vi trenger mer norsk innhold på nett rettet mot barn og NRK Supers nettsider gir barn et underholdende og lærerikt sted å være.
UNICEF-KAMPANJEN DEN ENE/EN SOM BRYR SEG. Nomineres for sitt viktige budskap om at voksne skal bry seg om barn som ikke har det bra.
KRISTIN OUDMAYER, blogger og forfatter. Nomineres for sitt antimobbearbeid rettet mot barn og unge i digitale medier.
KORS PÅ HALSEN, nasjonal hjelpelinje for trygg bruk. Nomineres for å ha utviklet ny metodikk for å snakke med barn og unge. Hjelpelinjen er et lavterskeltilbud som når målgrupper direkte.

Se alle de nominerte på Medietilsynets websider.