"Nyt fotballen, ikke barna våre!" står det på postkortet som i disse dager blir delt ut i samarbeid med flyselskaper på alle flyplasser i VM-vertsnasjonen Sør-Afrikas naboland Mosambik.

I morgen braker fotball-VM løs utenfor Johannesburg i Sør-Afrika. Det er ett av tidenes største idrettsarrangementer. Nær en halv million tilreisende fra hele verden vil sette denne delen av Afrika på hodet i de fire ukene som VM pågår.

Foto: Redd Barna/Luca Kleve-Ruud
Ingen vet hvor mange som vanligvis krysser grensen fra Mosambik og over til Sør-Afrika på jakt etter jobb fordi de fleste reiser illegalt.

"Nyt fotballen, ikke barna våre!" står det på postkortet som i disse dager blir delt ut i samarbeid med flyselskaper på alle flyplasser i nabolandet Mosambik. Dette er en del av en stor informasjonskampanje som Redd Barna har dradd i gang i forbindelse med Fotball-VM.

Hele kampanjen har fått navnet "Åpne øynene", og retter seg både mot tilreisende og lokalbefolkningen. Målet med kampanjen er å bekjempe handel med barn og utrygg migrasjon. Gjennom spots i radio og TV advares ungdom og foreldrene deres mot faren ved at barn reiser av gårde på egen hånd til Sør-Afrika i forbindelse med arrangementet.

Redd Barna har fått den nasjonale fotballhelten Manuel "Tico-Tico" Bucuane med på laget. "Tico-Tico" har tidligere vært kaptein på det mosambiske landslaget, og er landets mest bejublede fotballhelt.

Søker lykken

I flere år i forkant har det blitt bygget nye arenaer, veier og hoteller for å ta imot den store strømmen av fotballentusiaster. Det betyr jobber og muligheter for barn, både fra Sør-Afrika og fra de fattige nabolandene, der det i mange år har strømmet mennesker over grensen for å søke lykken i Sør-Afrika.

Foto: Redd Barna/Luca Kleve-Ruud
Fotball-VM høyner risikoen for overgrep og misbruk av barn i kraft av sitt omfang. Det er en trist tradisjon at barn i fattige land blir misbrukt og utnyttet under idrettsarrangement som dette.

- Dette er et arrangement som i kraft av sin størrelse høyner risikoen for overgrep og misbruk av barn. Det er en trist tradisjon at barn i fattige land blir misbrukt og utnyttet under idrettsarrangement som dette. Fotball-VM i Sør-Afrika utgjør en stor risiko for sårbare barn, sier Chris McIvor.

Programdirektøren for Redd Barna i Sør-Afrikas naboland Mosambik har i mange år arbeidet med sårbare barn i det sørlige Afrika, særlig med fokus på barn som beveger seg over landegrensene. Han understreker også at Redd Barna på ingen måte er imot VM i fotball, men at barna må beskyttes.

Støtte fra den norske ambassaden

Med midler fra den norske ambassaden i Maputo i Mosambik har Redd Barna hatt gående en stor informasjonskampanje rettet mot befolkningen generelt, og mot turistnæringen spesielt i forkant av fotballfesten.

- Vi har fått én million dollar fra den norske ambassaden til kampanjen. Bidraget er både progressivt, sjenerøst og svært velkomment, sier Chris McIvor.
Foto: Redd Barna/Luca Kleve-Ruud
De som blir tatt i forsøket på å krysse grensen fra Mosambik og over til Sør-Afrika, blir sendt tilbake igjen.

Håpet er at barna ikke har reist til Sør-Afrika.

- Dette kan vi faktisk ikke vite fordi det ikke finnes tall på hvor mange som vanligvis krysser grensen. De fleste reiser illegalt. Vi mener likevel å kunne se gode resultater av kampanjen vår. Det har vært stor interesse for budskapet, både fra myndigheter, presse og publikum, og vi har fått mange forespørsler. Hvis barn likevel har valgt å reise illegalt til fotball-VM, informerer vi dem om hvilke rettigheter de har dersom kommer ut for problemer. Det er mange barn og unge som ikke kjenner rettighetene sine, og som derfor er dobbelt hjelpeløs når de blir utsatt for overgrep, sier han.

Lærer å oppføre seg

Mange av turistene som kommer til Sør-Afrika i forbindelse med fotball-VM vil reise videre til Mosambik på ferie. Hotellene er allerede fullbooket, og turistbransjen ruster seg til storinnrykk. Den andre delen av Redd Barnas kampanje retter seg mot de som kommer som turister, og mot turistnæringen.

- Vi er veldig opptatt av å forklare fotballtilhengere og turister om hvordan de skal oppføre seg på mot barn og unge. Kampanjen er rettet inn mot flyselskaper og hoteller, diskoteker og utesteder, sier han.

- Kan en slik kampanje ha noen virkning?

- Det er ingen naturlov som sier at barn må bli utnyttet under fotball-VM. Likevel må vi være realistiske og erkjenne at problemet ikke kan bli helt utradert. Men Redd Barna bruker nå anledningen til å skape større aktsomhet rundt handel med og utnyttelse av barn generelt. Vi tror at denne oppmerksomheten vil vare lenge etter at Fotball-VM er ferdig, sier Chris McIvor.