Foto: Redd Barna / Lizzie Copestake
I slutten av juni fødte en gravid kvinne en datter om bord i Vos Hestia, Redd Barnas redningsskip i Middelhavet.

Den nyfødte jenta ble sammen med moren og en annen høygravid kvinne kjørt med hurtigbåt til Malta, mens 1000 andre flyktninger, som alle hadde forlatt Libyas kyststripe i dårlige båter, ble tatt med til Italia.

 - Vi har ønsket en nyfødt jente velkommen til verden. Det var et øyeblikk av håp og glede midt i en desperat situasjon som hittil i år har ført til 2000 menneskers død, sier Rob MacGillivray, leder for Redd Barnas redningsaksjon i Middelhavet.

Redder barns liv

Redd Barna har siden i fjor hatt et redningsskip i Middelhavet med et humanitært formål om å redde barns liv. Skipet seiler under instruks fra den italienske kystvakten, seiler under italiensk flagg og opererer i internasjonale farvann.

Den siste redningsaksjonen, i forrige uke, skjedde samtidig med at EU-medlemmer uttalte at den libyske kystvakten skulle styrkes og at flyktninger forhindres fra å reise. EU tilbyr også noen afrikanske land økonomisk støtte og andre insentiver dersom de stopper flyktninger fra å legge ut på den farlige reisen til Europa.

Helvete på jord

Oppholdet som møter dem i Libya, under menneskesmuglernes oppsyn, omtales som et helvete på jord. Redd Barna er kritiske til denne løsningen.

- Å sende barn tilbake til Libya, som mange beskriver som et helvete, er ikke en løsning. Vi er bekymret for at familier blir sendt tilbake til landene der de har flyktet fra forfølgelse, krig, voldtekt, tortur og overgrep, sier MacGillivray.

Foto: Redd Barna / Lizzie Copestake
Flyktningene som kommer om bord forteller om redselen for å bli fanget i Libya.

Tortur og voldtekt

- De som kommer om bord forteller om redselen for å bli fanget i Libya. Kvinnene forteller at jenter og kvinner blir ofte bortført, seksuelt misbrukt eller voldtatt i timevis. En annen hadde sett menn som gikk fra dør til dør og drepte vest-afrikanere. En annen mann kom om bord med synlige tegn på tortur, inkludert syreangrep, elektriske brennmerker og skuddskader. En fortalte om flyktninger som ble pisket og gitt elektrosjokk hver dag, så de til slutt skrek og bønnfalte sine slektninger på telefon om å sende mer penger til smuglerne. Noen ble kidnappet og tvunget til å arbeide, forteller MacGillivray.

- Dette er skjebnen til dem som er tvunget tilbake til Libya på grunn av politikk og regler. Vi er overhodet ikke i stand til å gi disse menneskene beskyttelse og det er uakseptabelt. I det minste må det en mekanisme på plass for å overvåke menneskerettighetene og holde myndigheten ansvarlige, sier han.

Redd Barnas redningsaksjon har til nå reddet livene til 3400 mennesker, inkludert over 500 barn.

Europa må gjøre mer

- Vårt oppdrag er å redde livet til barn som er i fare, sier Redd Barnas nødhjelpssjef Gry Ballestad.

- Vi redder folk fra drukningsdøden og beskytter dem vi tar om bord. Om slike redningsaksjoner som vår var blitt stoppet, ville enda flere mennesker omkommet, sier hun. Ballestad avviser at tilstedeværelsen av redningsskip i Middelhavet fører til at flere flytninger tar sjansen på å reise.

- Det er en påstand som ikke holder vann. Disse menneskene krysser Middelhavet, uavhengig av hva som møter dem, så desperat er situasjonen. Det er synd at Europa «outsourcer» sitt ansvar for mennesker i nød. Troverdigheten står på spill når Europa prioriterer grensekontroll foran livredding i første omgang, og en bærekraftig og human plan for å håndtere utfordringene på lengre sikt. De europeiske landene, inkludert Norge, må jobbe for en politikk som prioriterer trygg passasje og lovlige ruter, inkludert bosetting og humanitære visa, sier Ballestad.