Foto: WWL
Maren, Anneli og Jessy fra WWL er på reise i Kambodsja for å se hvordan Redd Barna arbeider og besøke skolen selskapet har finansiert byggingen av.

Det var de ansatte i WWL som opprinnelig initierte samarbeidet med Redd Barna. I tillegg til den økonomiske støtten WWL gir til Redd Barna, bidrar de ansatte også via lønnstrekk, julelotteri og andre aktiviteter. Nå har de tre WWL-ansatte Maren, Anneli og Jessy fått mulighet for å reise på en uforglemmelig tur opp gjennom et land som holder på å gjenoppbygges – fra Phnom Penh til Siem Reap.

Besøkte skoler

Det første besøket deres var ved Koh Thkov Primary School som har blitt bygget takket være økonomisk støtte fra WWL. Her har 370 barn fått tilgang til ny skole. Skolen ligger på en liten øy og en enkel lokal båt tar dem over elven. Ved skolebesøket fikk representantene fra WWL god tid til å snakke med både lokale utdanningsmyndigheter, skoleledelsen, lærere og ikke minst leke med barna. Alle sang, tegnet (noe de aldri hadde gjort på skolen før), spilte ball, hoppet tau og lærte skandinaviske leker.
Etterpå besøkte de to andre skoler i Kampong Chhnang provinsen. Igjen var transporten utfordrende på humpete veier, via en åpen jernbanevogn og til slutt igjen på moped inn i jungelen. Her fikk de servert en deilig lunsj med ris, kylling, fisk og grønnsaker forberedt av landsbyens kvinner. Redd Barna har en strategi om å nå barna i de mest fjerntliggende områder som ellers ikke hadde fått noen utdannelse. Foreløpig er disse skolene svært primitive.

Foto: WWL
På skolebesøket fikk WWL representantene møte elevene ved den nye Koh Thkov Primary School.

Glede og takknemlighet

-Barna får ofte undervisning bare under et tre eller i et lite hus. Når vi begynner med skoleprosjektene her kan vi fokusere mer på kvalitet. Da vil den lokale skolen bygges i tre og det vil bli tilgang på vann og toalettfasiliteter – noe som er nødvendig for å få jentene med, forteller Sarath, Redd Barna Kambodsjas utdanningsekspert. Siste steg er en mursteinbygning med gode fasiliteter som den WWL nå har finansiert.

 -Det viktigste er å få barna skrevet inn i skolen, sikre dyktige lærere og kvalitet på undervisningen. For å tiltrekke og beholde lærere til disse øde områder er det ofte nødvendig også å tilby lærerboliger, sier han videre.

-Vi er veldig imponert over Redd Barnas arbeid med utdannelse av barn i et krevende land med en forferdelig historie. Her må det jobbes hardt også med endring av holdninger. Det var en fantastisk velkomst fra de lokale landsbybeboer som var møtt opp for å treffe oss. Den største fornøyelse var likevel å snakke med lærene og ikke minst leke med barna. Vi merker tydelig både glede og takknemmelighet når barn får en slik mulighet for en bedre framtid, sier Jessy Linde, WWL.