Foto: Sam Tarling / Redd Barna
Skolen til Fahad (12) i Vest-Mosul, Irak, ble ødelagt under kamper mellom regjeringsstyrkene og IS i 2017.


Den nye rapporten «Utdanning under angrep» kommer fra den globale koalisjonen som skal beskytte skoler og utdanning mot angrep, GCPEA. Rapporten, som er den fjerde av sitt slag, handler nå om angrep på skoler fra januar 2013 til desember 2017.

Foto: Rebecca Shirin Jafari
Generalsekretær i Redd Barna, Tove R. Wang.

I løpet av de siste fem årene har 41 land blitt rammet av minst fem angrep på skoler og utdanningsinstitusjoner. Dette er en økning fra forrige rapporteringsperiode, som var fra 2009 til midten av 2013. Da var det 30 land som ble rammet så mye som fem ganger.

- Når verden er full av uro, kriser og konflikt skal klasserommet være et trygt sted. Men de siste fem årene har angrep på skoler og elever økt. Lærere og elever blir drept, kidnappet, skadet, torturert og frarøves retten til utdanning og et håp for framtiden, og skoler ødelegges. Dette er fullstendig uakseptabelt, sier Tove R. Wang, generalsekretær i Redd Barna.

Direkte angrep mot jenter og kvinner

Blant landene som er hardest rammet er DR Kongo, Nigeria, Filippinene, Sør-Sudan, Syria, Jemen og de okkuperte palestinske områdene. I Jemen har mer enn 1500 skoler og universiteter blitt ødelagt av flyangrep eller bakkekamper. I DR Kongo og Kasai-regionen var det i 2016 og 2017 minst 639 angrep mot skoler.

Foto: Sam Tarling / Redd Barna
Ødeleggelsene er store etter at en skole ble truffet av bomber i Vest-Mosul, Irak.

I 18 av de 28 landene som rapporten går inn på, var angrepene på utdanningsinstitusjoner rettet direkte mot kvinnelige studenter og lærere. Mens noen ekstremistgrupper bombet jenteskoler, valgte andre å voldta kvinner og jenter nær skolene. I ett eksempel fra DR Kongo, bortførte bevæpnede soldater åtte jenter fra grunnskolen i fjor, og voldtok dem over en periode på tre måneder.

Militære formål

Skoler og universiteter ble også brukt som baser, brakker og oppbevaringssentre, eller til andre militære formål, i 29 land.

- Militær bruk av skoler øker risikoen for at disse skolene vil bli angrepet av opprørsstyrker, og at barn vil bli rekruttert til væpnede grupper. Det øker også risikoen for at studenter og lærere vil bli mål for seksuelle overgrep, sier Wang.

Militære styrker og væpnede grupper rekrutterte barnesoldater i 16 av de 28 landene i rapporten. I desember 2013 ble 413 barn fra skoler i Rubkona i Sør-Sudan tvunget til å bli barnesoldater, og sendt inn i kamp.

Foto: Sam Tarling / Redd Barna
Awad (47) underviser på en nedbombet skole i Vest-Mosul, Irak.

Utdanning er avgjørende

Det er mange land som tar til orde for at skoler og universiteter må bli beskyttet som trygge områder i land der det er krig og konflikt. Over en tredjedel av landene i FN, det vil si 74 land, har skrevet under på «Safe Schools Declaration», hvor de forplikter seg til å gjøre skolene trygge. Dette arbeidet er ledet av Norge og Argentina.

- Utdanning er avgjørende for alle barn og unge. Utdanning gir barn i kriser en normalitet og et framtidshåp, og når vi er ute og snakker med barn og foreldre i kriser og konflikt så er utdanning noe av det første de etterspør, avslutter Wang.