Foto: Redd Barna/Karin Beate Nøsterud
Kambodsja er et eksempel på land som har opplevd voldsomme angrep på utdanningssystemet. Mao (12) og Sokha (6) kan nå gå på skolen og lære i fred.

Rapporten «Education Under Attack 2014» viser at det ble begått angrep mot skoler og utdanningssystemer i 70 land i perioden 2009 til 2013. I 30 av disse landene kan man se spesifikke mønster som viser at angrepene er bevisst ment som taktikk fra en eller begge partene i en pågående konflikt. 

Education Under Attack viser at det er flere dokumenterte angrep enn tidligere, som også kan skyldes større oppmerksomhet om problemet og bedre dokumentasjon.  Rapporten, som er den mest omfattende i sitt slag, er likevel full av eksempler på overgrep mot barn på skolebenken. Redd Barnas generalsekretær Tove R. Wang talte ved lanseringen i New York torsdag kveld norsk tid.  

- Utdanning må prioriteres høyere i humanitært arbeid

Foto: Redd Barna/Inge Lie
- At barn i nesten 40 prosent av alle verdens land har opplevd angrep mot deres rett til utdanning er trist og helt uakseptabelt, sier Tove Wang. Bildet er fra Redd Barnas trygge lekeområde i Libanon.

- Det faktum at barn i nesten 40 prosent av alle verdens land har opplevd angrep mot deres rett til utdanning er trist og helt uakseptabelt. Det er ille at vi ikke har klart å gjøre noe med denne situasjonen siden den forrige rapporten i 2010, sier hun. Wang mener det er avgjørende å bringe angrepene inn på den globale politiske agenda, og at utdanning må gis høyere prioritering i det internasjonale humanitære arbeidet.

Årsaken til mange av angrepene er at partene i konflikten forsøker å fremme sine egne interesser ved å angripe utdanningssystemet. Skolen er ofte et symbol på myndighetenes politikk eller et uttrykk for lokalsamfunnets støtte til den ene eller andre siden i konflikten. Religion og sekteriske konflikter ligger ofte til grunn. Mange gruppe som er i opposisjon til myndighetene identifiserer utdanning, spesielt av jenter, med vestlige verdier.  

Utsatt for taktiske angrep

Foto: Redd Barna/Luca Kleve-Ruud
Studenter og lærere er myke, lette mål som myndigheter og opposisjonen heller burde beskytte, sier direktøren for GCPEA som står bak rapporten.

- Studenter og lærere er ikke bare fanget i kryssilden, de blir altfor ofte utsatt for spesifikke angrep. De blir bombet, brent, skutt på, truet og bortført nettopp på grunn av tilknytningen til utdanningsinstitusjonen. De er myke, lette mål som myndigheter og opposisjonen heller burde beskytte, sier Duya Nijhowne, direktøren ved kontoret for den globale koalisjonen som presenterte rapporten (GCPEA), og som blant andre Redd Barna og Unicef er en del av. 

I mars i fjor satte 200 buddhister fyr på en muslimsk skole i Myanmar. 32 studenter og fire lærere ble drept, de fleste slått i hjel eller påtent, mens en ble halshugget. Angrep mot skoler har de siste fem årene tatt livet av hundrevis av studenter og lærere og skadet mange flere. Hundretusener av barn blir nektet sin rett til utdanning på grunn av spesifikke angrep mot deres skoler og universiteter. I 24 av de 30 landene i rapporten har klasserom og hele skoler blitt overtatt av krigende parter til bruk som lagre, kaserne eller som gjemmested for snikskyttere. 

Syria: Skoler del av slagmarken

Foto: Redd Barna/Jonathan Hyams
En syrisk gutt på Redd Barna-skole i Libanon. 1000 skoler inne i Syria er brukt som fengsler eller tortursentre i løpet av krigen.

I Syria har 1000 skoler blitt brukt som fengsler eller tortursentre. Bygninger som skulle ha vært trygge for barn blir i stedet en del av slagmarken. En gutt fra Somalia beskriver hvordan «det hørtes ut som torden» da tre elever døde etter skolen ble utsatt for et angrep som førte til en voldsom eksplosjon. 

Nigeria: Angrep på "vestens utdanning"

Flere ganger er skoler i Nigeria utsatt for angrep, senest for bare noen dager siden. Også i juli 2013 angrep væpnede menn en skole nord i landet. De tente på sovesalen og skjøt studentene som prøvde å rømme fra brannen. Minst 22 studenter døde. I en uttalelse etterpå støttet den militante islamisten Abubakar Shekau angrepet med ordene; «Lærere som underviser Vestens utdanning? Vi dreper dem! Vi dreper dem!” Myndighetenes respons til mange av disse angrepene har vært å stenge skolene i månedsvis.

Skoler som fredssoner

Foto: Redd Barna/Jonathan Hyams
Et viktig tiltak er å fremme skoler som fredssoner. Sawda (13) går på trygg skole i Dollo Ado-leiren i Etiopia, etter å ha flyktet fra Somalia.

Et viktig tiltak har vært å fremme skoler som «fredssoner» ved å få alle partene i konflikten til å akseptere at skoler skal beskyttes. Koalisjonen arbeider for støtte til “Lucens Guidelines for Protecting Schools and Universities from Military Use during Armed Conflict.” Disse retningslinjene legger til grunn internasjonal lovgivning, menneskerettigheter og god skikk for å sikre utdanning som en sikker sone i væpnede konflikter.

Også universiteter og høyskoler er under angrep av forskjellige årsaker. I Mexico sprengte en gruppe hele syv bomber på universiteter og campus fordi de var motstandere av nanoteknologi. I Irak de siste fem årene er 26 akademikere blitt drept.  Koalisjonen bak rapporten anbefaler at alle angrep på skoler registreres og at overgripere etterforskes og tiltales.