Kravet du støtter
Vi krever at investorene i løpet av 2020 forplikter seg til å gå i dialog med selskapene og ber dem følge Verdens Helseorganisasjons retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning.
Dette skjer med underskriften din
Ved å skrive under sier du ifra at du ikke aksepterer at dine pensjonspenger bidrar til uetisk markedsføring av morsmelkerstatning.
Vi skal videreformidle din stemme!
I november 2020 sender vi underskriftene til et utvalg av de største bankene og pensjonsforvaltere i Norge, sammen med klare krav om at de må ta ansvar.
Takk for at du er med på dette. Sammen kan vi redde liv!
Hvorfor er denne saken viktig
Salget av morsmelkerstatning øker voldsomt, særlig i fattige deler av verden. Selskapenes aggressive markedsføring bidrar til at mødre velger pulver framfor å amme barna sine.
Flaskemating setter barnas liv og helse på spill på grunn av dårlig hygiene og skittent vann. Dårlige kjølemuligheter gjør at melken utvikler bakterier. I tillegg er morsmelkerstatning dyrt og kan gå på bekostning av medisiner, helsehjelp og skolegang.
Barn som ikke ammes, har ni ganger så stor risiko for å dø av lungebetennelse, og fem ganger så stor risiko for å dø av diaré.
Redd Barna avdekker i rapporten «Don’t push it» at seks store multinasjonale selskaper systematisk bryter Verdens Helseorganisasjon (WHO) sine retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning. Det medisinske tidsskriftet The Lancet anslår at 823 000 barnedødsfall kunne vært unngått om barna hadde blitt ammet.
Rapporten dokumenterer at selskapene driver med smøring av helsepersonell, deler ut gratisprøver, har «2 for 1»-kampanjer og driver massiv markedsføring gjennom tv og sosiale medier. Alt dette er brudd på WHOs retningslinjer, og setter barns helse og liv i fare.
Norske banker og pensjonsforvaltere investerer i denne industrien. Vi krever at de bruker makten sin og påvirker selskapene til å endre selskapenes uetiske praksis!
Les mer om Melkepulvercowboyene her.