Barns helse
foran profitt

Jeg ber Oljefondet påvirke selskapene til å slutte med kynisk markedsføring av morsmelkerstatning.

Nei til kynisk markedsføring av morsmelkerstatning

* indicates required
Ja, hold meg oppdatert på kampanjen og Redd Barnas

Tusen takk,

Sammen kan vi stoppe den kyniske markedsføringen av morsmelkserstatning.

Få flere med ved å dele denne kampanjen. 

Over 800 000 barn dør hvert år fordi de ikke ammes. Én av årsakene er aggressiv markeds­føring av morsmelk­erstatning i fattige land. Vårt eget oljefond tjener penger på praksisen. Vi ber Olje­fondet ta ansvar og påvirke selskapene.

3046

Så langt har 3046 blitt med!
Vil du hjelpe oss å nå 4000?

Hva gjør vi?

Vi vil i vår dialog med Norge Bank Investment Management (NBIM), som forvalter Oljefondet, formidle det folkelige engasjementet for denne saken. Underskriftene er viktige fordi de viser at vi har mange med oss i kravet om at Oljefondet må presse selskapene til stoppe den kyniske markedsføringen av morsmelkerstatning.

Våre krav

Oljefondet forvalter våre felles verdier og er en av verdens største investorer i morsmelk­erstatningsindustrien. Mye penger betyr makt og muligheter til å sette en stopper for kynisk markedsføringen av morsmelkerstatning! Vi heier på at Norges Bank, forvalteren av Oljefondet, samler selskapene rundt bordet og kreve at de følger reglene for markedsføring. Skriv under og bli en del av heiagjengen du og!

SPILL AV

Se hele filmen "På barnas bekostning" (27:11 min)

Line Jansrud, lege, mor og gravid, tar oss med på en reise for å finne ut hvorfor kvinner i fattige land velger pulver fremfor pupp.

SPILL AV

BAKGRUNN

Redd Barna avdekker i rapporten «Don’t push it» at seks store multinasjonale selskaper systematisk bryter Verdens Helseorganisasjons (WHO) retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning. Dette har store helsemessige konsekvenser for barn i lav- og mellominntektsland. Det medisinske tidsskriftet The Lancet anslår at 823 000 barnedødsfall kunne vært unngått om barna hadde blitt ammet. Barn som ikke ammes, har ni ganger så stor risiko for å dø av lungebetennelse. Dårlig hygiene ved flaskemating øker risikoen for infeksjoner.

Rapporten avdekker at selskapene driver med smøring av helsepersonell, gratisprøver, «2 for 1»-kampanjer og massiv markedsføring gjennom tv og sosiale medier. Alt dette er brudd på WHOs retningslinjer og setter barns helse og liv i fare. Det norske Oljefondet har store investeringer i denne industrien. Vi krever at de påvirker selskapene til å endre selskapenes uetiske praksis!