Barns helse
foran profitt

Jeg ber Oljefondet påvirke selskapene til å slutte med kynisk markedsføring av morsmelkerstatning.

Nei til kynisk markedsføring av morsmelkerstatning






Tusen takk,

Sammen kan vi stoppe den kyniske markedsføringen av morsmelkserstatning.

Få flere med ved å dele denne kampanjen. 

Over 800 000 barn dør hvert år fordi de ikke ammes. Én av årsakene er aggressiv markeds­føring av morsmelk­erstatning i fattige land. Vårt eget oljefond tjener penger på praksisen. Vi ber Olje­fondet ta ansvar og påvirke selskapene.

3130

Så langt har 3130 blitt med!
Vil du hjelpe oss å nå 4000?

Hva gjør vi?

Vi vil i vår dialog med Norge Bank Investment Management (NBIM), som forvalter Oljefondet, formidle det folkelige engasjementet for denne saken. Underskriftene er viktige fordi de viser at vi har mange med oss i kravet om at Oljefondet må presse selskapene til stoppe den kyniske markedsføringen av morsmelkerstatning.

Våre krav

Oljefondet forvalter våre felles verdier og er en av verdens største investorer i morsmelk­erstatningsindustrien. Mye penger betyr makt og muligheter til å sette en stopper for kynisk markedsføringen av morsmelkerstatning! Vi heier på at Norges Bank, forvalteren av Oljefondet, samler selskapene rundt bordet og kreve at de følger reglene for markedsføring. Skriv under og bli en del av heiagjengen du og!

SPILL AV

Se hele filmen "På barnas bekostning" (27:11 min)

Line Jansrud, lege, mor og gravid, tar oss med på en reise for å finne ut hvorfor kvinner i fattige land velger pulver fremfor pupp.

SPILL AV

BAKGRUNN

Redd Barna avdekker i rapporten «Don’t push it» at seks store multinasjonale selskaper systematisk bryter Verdens Helseorganisasjons (WHO) retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning. Dette har store helsemessige konsekvenser for barn i lav- og mellominntektsland. Det medisinske tidsskriftet The Lancet anslår at 823 000 barnedødsfall kunne vært unngått om barna hadde blitt ammet. Barn som ikke ammes, har ni ganger så stor risiko for å dø av lungebetennelse. Dårlig hygiene ved flaskemating øker risikoen for infeksjoner.

Rapporten avdekker at selskapene driver med smøring av helsepersonell, gratisprøver, «2 for 1»-kampanjer og massiv markedsføring gjennom tv og sosiale medier. Alt dette er brudd på WHOs retningslinjer og setter barns helse og liv i fare. Det norske Oljefondet har store investeringer i denne industrien. Vi krever at de påvirker selskapene til å endre selskapenes uetiske praksis!

  • 7 februar, 2019

    Oljefondet bekrefter at de har startet samtaler med selskapene

    NBIM legger fram sin årlige rapport om ansvarlig forvaltning, hvor det blir klart at de gjennom 2018 har hatt dialog med selskaper som produserer morsmelkerstatning, om ansvarlig markedsføring, og at de ønsker å følge opp disse selskapenes praksis på området.

  • 10 april, 2018

    Vi lanserer dokumentarfilm og underskriftskampanje

    Vi lanserer dokumentarfilmen «På barnas bekostning – den skitne sannheten om morsmelkindustrien» og underskriftskampanje hvor vi krever at oljefondet påvirker selskapene de investerer i. Vi samler 3000 underskrifter på to måneder.

  • 3 april, 2018

    Møte med Oljefondet

    Vi har første møte med Norges Bank Investment Management (NBIM), som forvalter Oljefondet. Vi legger fram bevis fra rapporten og skjult kamera-klippene fra Kambodsja.

  • 27 februar, 2018

    Bevisene legges fram

    Rapporten «Don’t Push It» lanseres i en rekke land i verden. Rapporten avdekker at alle de store selskapene brytere reglene for markedsføring av morsmelkerstatning, og at dette har store helsemessige konsekvenser for barns helse i fattige deler av verden.

  • 24 januar, 2018

    Filming i Kambodsja

    Redd Barna reiser til Kambodsja sammen med filmproduksjonsselskapet Hacienda, for å lage dokumentarfilm om morsmelkerstatning. Vi intervjuer mødre, helsearbeidere og butikkansatte, og filmer brudd på retningslinjene for markedsføring, blant annet ved hjelp av skjult kamera.

  • 31 desember, 2017

    Vi ferdigstiller strategi

    I løpet av høsten 2017 legger vi en strategi for hvordan vi skal påvirke selskapene til å holde seg til retningslinjene for markedsføring av morsmelkerstatning. Vi bestemmer oss blant annet for at vi skal jobbe med storinvestor Oljefondet, og at vi skal lage film i tillegg til å lansere rapport og underskriftskampanje.

  • 16 januar, 2016

    Forskning avdekker høye tall for barnedød

    Det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet kommer med nye tall om barnedødelighet og amming: 823000 barnedødsfall kunne vært unngått om babyene hadde blitt ammet. De aller fleste av disse bor i utviklingsland.