Bestill Redd Barnas Ingen utenfor-materiell for å involvere elevene i arbeidet med å skape et trygt klassemiljø.

Besøk Ingen utenfor

Bruk bøker for å snakke om klassemiljø

Å lese en god bok høyt for klassen, kan være en fin inngang til å snakke med elevene dine om hvordan dere sammen kan skape et godt klassemiljø der alle elevene føler seg som en del av fellesskapet. Hvordan kan litteratur brukes for å snakke om temaene vennskap, inkludering, trivsel og mobbing?

Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø jf. opplæringsloven Kapittel 9A. Dessverre er det mange barn som ikke opplever et godt og trygt fellesskap i klassen, i skolegården eller på fritida, og elever som Redd Barna har snakket med ønsker i større grad å bli involvert i arbeidet med å skape trygge klassemiljøer.

Elever i alle aldre trenger å få tid og rom til å reflektere sammen i klassen som én gruppe om hvordan de ønsker å være imot hverandre. De har også behov for å sette ord på hva som er bra og hva som er utfordrende med skolemiljøet. Å lese god skjønnlitteratur kan åpne opp for ettertanke og slik refleksjon, og elever etterspør ofte mer tid til å snakke sammen om hvordan de kan skape et bedre klassemiljø.

Ikke bare les bøker høyt i klassen. Sett av tid til å stoppe opp og snakke om hva som skjer i bøkene og la elevene få tid og mulighet til å relatere handlingene til sine egne liv. Det er i de gode samtalene om bøkenes innhold at elevene kan få trekke fram egne erfaringer og tanker, og som kan være et godt utgangspunkt for den gode samtalen i klassen.

Historien “Det usynlige barnet” av Tove Jansson er et godt eksempel på en bok som kan leses for å snakke om utenforskap og inkludering i klassen. Det er fortellingen om Ninni som har hatt det så vondt at hun har blitt usynlig og mistet stemmen. Når Ninni kommer til Mummi-familien opplever hun trygge omgivelser der hun blir møtt med varme blikk, gode ord og ekte omsorg, noe som gjør at hun får stemmen sin tilbake og blir synlig igjen. Det er en historie om håp og om at ting kan bli bedre. Historien om Ninni er en historie om hvor viktig det er å se og inkludere hverandre, og løfte hverandre opp, i stedet for å se ned på og snakke stygt om hverandre.

Vi har fått lesetips fra Norsk barnebokinstitutt for 1.-4. trinn og 5.-7. trinn. Noen av bøkene kan passe for flere trinn, og det er ikke sikkert en bok passer for en hel klasse, det må du som lærer selv finne ut av. Bøkene handler om å være ny, om vennskap og uvennskap, utenforskap, inkludering, trivsel, mobbing og det å kjenne seg annerledes når det du aller helst vil er å passe inn i fellesskapet.

Tekstene er utdrag fra forlagenes omtaler, og bøkene kan lånes på biblioteket. Det finnes mange bøker om disse temaene. Finner du ikke noe som treffer i listene nedenfor, kan biblioteket helt sikkert hjelpe deg videre.

God lesning i klassen!

Hilsen Redd Barna og Norsk barnebokinstitutt

 

Last ned lesetips her>


Illustrasjonstegning av det usynlige barnet, tegnet av Tove jansson

– Hei Ninni, skrek My. – Du har sovet som en gris. Når viser du nesen? Du må sannelig se nokså fæl ut siden du må gjøre deg usynlig.

– Hysj, hvisket Mummitrollet, – hun blir såret. Han svinset bort til Ninni og sa:

– Ikke bry deg om My. Hun er hardkokt. Du er helt trygg her hos oss. Du skal ikke tenke på den vemmelige tanten engang. Hun kan ikke komme og ta deg …

I samme øyeblikk bleknet Ninnis føtter, og det var så vidt de kunne skimtes i gresset.

– Elskling, du er et fjols, sa Mummimamma ergerlig. – Du må da begripe at du ikke skal minne ungen om det der. Plukk epler og ikke tøys sånn.

De plukket epler.

Ninnis føtter ble tydeligere igjen etter hvert og klatret opp i et tre.

Utdrag fra
"Det usynlige barnet"
av Tove Jansson,  Aschehoug.

Lesetips for 1. - 4. trinn

Odd er et egg

Vis

Odd er et egg

Lisa Aisato, Gyldendal.

Tenk deg at hodet ditt er et egg. Som kan knuse når som helst. Hvordan tror du gymtimene med ballspill hadde vært da? Eller en sykkeltur i den farlige trafikken? Ikke noe særlig, nei. Alt dette vet Odd, for hodet hans er nemlig et egg. Men så møter Odd Gunn. Hun er ikke redd for noen ting, nesten.

Fremmed

Vis

Fremmed

Trond, Kaia og Bendik Brænne og Per Dybvig, Aschehoug.

Det kommer en bever til gården der hesten, høna, kaninen, skjæra og grisen bor. Det er ikke godt å si hvordan dyra på gården vil reagere. For ikke kan beveren legge egg, og ørene er for små. Vennene, og uvennene, skjønner ikke hva han kan brukes til. Men beveren overrasker dem alle.

Fuglefesten

Vis

Fuglefesten

Alice Lima de Faria, Cappelen Damm.

Det er ikke morsomt om natten når alle sover, syns Flapps. Da er det ingen å leke med. Selv ikke vennen Mark som må legge seg tidlig, fordi han skal på fest til fuglene neste dag vil være med. Flapps er ikke invitert. Det er jo han som burde vært invitert, ikke Mark!

Hjelp! Ny i klassen

Vis

Hjelp! Ny i klassen

Pernilla Gesén, Gyldendal.

Den nye skolen er stor. Flere etasjer høy. Og Maddox er ny i klassen. Det er veldig mye som er annerledes – vennene, lærerne og lekene. Men annerledes kan kanskje også være bra?

Ville begynner på skolen

Vis

Ville begynner på skolen

Anne Sofie Hammer, Kagge forlag.

Ville er en helt vanlig gutt som er ferdig med barnehagen og gleder seg til å begynne på skolen etter sommerferien. Men hvordan skal det gå? Ville er nemlig veldig god til å finne på ting, og sånne ting som de voksne kan bli ganske sinte for, selv om Ville ikke helt skjønner hvorfor.

Garmanns sommer

Vis

Garmanns sommer

Stian Hole, Cappelen Damm.

Snart er sommeren slutt og i morgen skal Garmann begynne på skolen. Han gruer seg, og han prøver å finne ut om de voksne også gruer seg til noe. Ingen av tennene til Garmann er løse. Han har kjent etter hver eneste dag i hele sommer, og nå haster det.

Johannes Jensen føler seg annerledes

Vis

Johannes Jensen føler seg annerledes

Henrik Hovland. Cappelen Damm.

Johannes Jensen føler seg annerledes. Han føler seg annerledes når han spiser frokost, når han sitter på bussen og når han er på jobben. Ofte ligger han våken om natten og grunner på hvorfor han er annerledes. Kanskje er det halen, tenker han. Ingen andre har en hale som min.

Det usynlige barnet

Vis

Det usynlige barnet

Fra samlingen «Det usynlige barnet og andre fortellinger», Tove Jansson, Aschehoug.

Ninni har blitt helt usynlig fordi hun har blitt dårlig behandlet av voksne rundt seg. Kjærlighet og omsorg gjør henne gradvis mer synlig, men det er først når hun blir sint – og biter Mummipappa i halen, at hun blir helt synlig.

Vaffelhjarte

Vis

Vaffelhjarte

Maria Parr, Samlaget.

Trille er sikker på at nabo Lena Lid er bestevennen hans. Men han er ikkje sikker på om han er bestevennen til Lena Lid. Ofte går det litt over styr i den vesle vika deira. Og innimellom alt leven og latter fortel Trille om alvor og sorg i eit ni år gammalt liv, og om redsla for å miste dei han er glad i.

Pyse

Vis

Pyse

Kari Stai, Cappelen Damm.

Historien om pysa Jon er en historie om å møte det du er mest redd for. Om å prøve å passe inn, ikke være annerledes. Og så finne ut at vi alle har noe vi er redd for. Denne løveungen er bok for de aller ferskeste leserne. Bok i serien Løveunge. Lettlest.

Fotballskoene

Vis

Fotballskoene

Brynjulf Jung Tjønn, Cappelen Damm.

Sigurd gleder seg til kamp! Han håper å få spille spiss i dag. Men så oppdager Sigurd at han har glemt fotballskoene hjemme, og dermed blir det bestevennen Olav som får spille spiss i stedet. Det er pyton å se kampen fra benken, syns Sigurd. Bok med store bokstaver i serien Løveunge. Lettlest.

Brune

Vis

Brune

Håkon Øvreås, Gyldendal.

Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune - superhelten som ikke er redd for noen ting. Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?

Lesetips for 5. - 7. trinn

Lars er lol

Vis

Lars er lol

Iben Akerlie, Aschehoug.

Amanda gleder seg til å begynne på skolen igjen etter ferien. For det første for å se Adam igjen. For det andre fordi hun skal bli fadder for en søt førsteklassing. Når hun i stedet får ansvaret for den nye gutten Lars med Downs syndrom, blir alt veldig vanskelig.

Buffy By er talentfull

Vis

Buffy By er talentfull

Ingeborg Arvola, Cappelen Damm.

Klasse 6B på Refstad skole skal skrive selvbiografi. Buffy By vil helst skrive om slalåm – eller aller helst vil hun kjøre slalåm. Bare så synd de ikke har penger til treningsavgift – eller ski eller staver eller klær eller noen ting, egentlig. Men Buffy By mister ikke motet av den grunn.

Vi skulle vært løver

Vis

Vi skulle vært løver

Line Baugstø, Aschehoug.

En ny jente i klassen! Malin er spent. Kanskje er det en ny bestevenninne? Malin forsøker å bli kjent med henne, men Leona er ikke enkel å komme inn på. Det viser seg at hun skjuler en hemmelighet. Leona er født i feil kropp! Da får Malin får en ny utfordring: Er hun modig nok til å forsvare den som er utstøtt av alle de andre?

Apetryne

Vis

Apetryne

Atle Hansen, Samlaget.

«- Du treng ikkje herma etter apene, Arne! seier Simon.
Ivar byrjar å le høgt.
Han hoppar rundt bålet som ei ape, medan han peikar på meg.
- Du er eit apetryne, Arne, eit ekkelt apetryne. Me kan ikkje vera saman med slike som deg! Me vil ikkje ha deg her lenger!»

Det du ikke vet om Vilde

Vis

Det du ikke vet om Vilde

Nicolai Houm, Gyldendal.

Hvem har egentlig lyst til å måtte holde foredrag om sin egen pappa den første dagen på ny skole? Vilde gjør det faktisk gjerne. Vilde har bare ett problem, eller, bare ett som er skikkelig stort: ikke noe av det hun sier er sant.

Far din

Vis

Far din

Bjørn Ingvaldsen, Gyldendal.

Far din er en tyv. Det sier alle til deg. Alle hater faren din, fordi han stjeler. Alle hater deg, fordi du har en far som er tyv. Hva gjør du da? Skal du slåss? Skal du gjemme deg? Skal du flykte? For du kan ikke nekte. Alle har rett. Far din er en tyv.

Blå flaggermus

Vis

Blå flaggermus

Harald Nortun, Samlaget.

Sommarferien har akkurat starta. Sander og vennen Tomas har bisnissplanar. Men ein spøk med ketsjupblod fører til full utrykking. Ein rik mann kjem stadig oftare på besøk til Sander si mor. Og Sander finn ut ting som han kanskje ikkje ville vite.

Keeperen og havet

Vis

Keeperen og havet

Maria Parr, Samlaget.

Ein ny fotballtrenar legg mørke skyer over keeperlivet til Lena Lid. I nabohuset spekulerer Trille på korleis han kan gjere inntrykk på den nye jenta i klassen. Og på havet jaktar farfar på storfisken, slik han alltid har gjort, utan å bry seg om at han byrjar å bli gammal. Lena, Trille og farfar går inn i eit år der dei må kjempe hardt både med seg sjølve og med naturkreftene.

Anton og andre uhell

Vis

Anton og andre uhell

Gudrun Skretting, Aschehoug.

12 år gamle Anton Albertsen får vite at han er et uhell, eller «en rift i gummien», som faren kaller det. Anton får det for seg at han på et eller annet vis må forsvare sin eksistens her på jorden ved å gjøre noe meningsfullt. Han bestemmer seg, med god hjelp fra bestevennen Ine, for at han skal hjelpe faren sin med å få seg dame. Det viser seg ikke å være så lett.

Kampen mot superbitchene

Vis

Kampen mot superbitchene

Audhild Solberg, Aschehoug.

Møt Anne Bea, tolv og et halvt, en racer i matte og humor, og den nestnest nederst i bånnligaen i sjuende klasse. Uten bestevennen Nils hadde livet vært totalt krise, men to uker før høstens store happening havner hun midt i skuddlinja til klassens superbitcher.

Sangen om en brukket nese

Vis

Sangen om en brukket nese

Arne Svingen, Aschehoug.

«Sangen om en brukket nese» handler om å slå og ikke slå. Men mest av alt handler den om de viktige dagene i livet, dager da alt skjer på en gang, og ingenting er som før etterpå. Bart bor sammen med mora si i en bygård som kunne sett nyere ut, men livet blir ikke bedre om man er negativ, mener Bart.

Lik meg – Oda og Arins dagbok

Vis

Lik meg – Oda og Arins dagbok

Anne Wisløff, Cappelen Damm.

Hva er egentlig utestenging? Gjennom NRK Supers populære dramasatsning LikMeg har en bred målgruppe fått ta del i hvordan den nye mobbingen, som altfor mange barn og unge opplever hver dag, kan foregå.