Utdanningssystemet i 48 land på randen av kollaps
I Uganda har Edith lært seg å synge alfabetet via radioundervisning, og Joseph teller ting i hjemmet for å bli bedre i matematikk.
Edith (6) bor i en flyktningeleir i Vest-Nilen-regionen i Uganda – et land hvis utdanningssystem nå står i høy risiko for å falle sammen, hvis det ikke blir tatt grep.
Joseph (6) bor i en liten landsby i samme område. På grunn av koronastengte skoler har barna fått hjemmeundervisning. Med støtte fra Redd Barna har foreldrene blitt kurset i hvordan de kan legge til rette for læring.
Men 6-åringene drømmer om å komme tilbake på skolebenken, og den drømmen står nå i fare.
Klimaendringer, lav vaksinedekning mot covid-19, angrep på skoler og mennesker som fordrives i høyt tempo er drivende faktorer for at Redd Barna nå finner grunn til å komme med en kraftig advarsel om mulig kollaps i utdanningssystemene i en fjerdedel av verdens land.
Knusende rapport om utdanning
Redd Barna lanserer i dag en ny rapport hvor 100 land er rangert etter ekstrem, høy eller moderat risiko for at barn ikke får gå på skole.
Disse landene er i risikosonen
Rapporten viser altså at det er ekstremt høy risiko for at utdanningssystemene i DR Kongo, Nigeria, Somalia, Afghanistan, Sør-Sudan, Sudan, Mali og Libya vil kollapse.
– Land som Syria og Jemen følger hakk i hel, men her defineres risikoen som høy, og ikke ekstrem, sier Birgitte Lange, generalsekretær i Redd Barna.
Dramatisk utvikling
Allerede før pandemien var det 258 millioner barn i verden som ikke fikk gå på skole. Ytterligere 10-16 millioner barn står i fare for å aldri komme tilbake på skolebenken etter pandemien.
– Den pågående pandemien, og de økonomiske ringvirkningene dette medfører, tvinger foreldre til å ta ungene ut av skolen og inn i arbeid. Mange barn blir også tvangsgiftet for at foreldrene skal ha færre munner å mette. Men også målrettede angrep mot skoler og institusjoner hindrer millioner av barn i å ha en normal skolehverdag, sier Lange.
I land som Nigeria og Jemen er det nettopp angrep på skoler som er hovedgrunnen til at barn ikke får utdanning. Andre steder, som i Nicaragua og Haiti, er klimaendringer det største hinderet.
– Ekstremvær ødelegger skoler og undervisningslokaler, pensumbøker og viktig undervisningsmateriell. Dessuten blir barn fordrevet i høyt tempo under en naturkatastrofe. 50 millioner barn er i dag fordrevet fra hjem og skole på grunn av klimarelaterte hendelser. Dette tallet vil øke dramatisk i årene som kommer, sier Lange.
Barns rett til utdanning skal aldri opphøre
Birgitte Lange, generalsekretær i Redd Barna
Etterlyser handlekraft
Hun mener verdens ledere må lære av utdanningskrisen som har oppstått under pandemien, hvor det på det meste var 90 % av alle barn i skolealder som ikke hadde tilgang til skolen sin.
– Nå trenger vi ledere som setter oppbyggingen av solide utdanningssystemer for alle barn øverst på agendaen. Vi må sikre utdanningssystemer som består – selv i konflikt, kriser og katastrofer. For barns rett til utdanning skal aldri opphøre, avslutter Lange.
Gi et barn en fremtid
Skolegang gir barn en vei ut av fattigdom og muligheten til å velge sin egen fremtid. Gi et barn utdanning i dag!
Alle barn har rett til å lære
Utdanning redder liv. Skole gir ikke bare barna beskyttelse, men også kunnskapene til å unngå fattigdom, holde seg friske og få håp for fremtiden.