Av de 5000 somaliske elevene som får undervisning i flyktningleirene i Dollo Ado i Etiopia har 97 prosent aldri tidligere gått på skole.
Foto: Redd Barna/Inge Lie

Redd Barnas bistandsveteran Valter Tinderholt har de siste ukene hatt ansvaret for å etablere skoletilbudet i flyktningleirene Kobe og Helaweyn i Dolo Ado, som tar i mot flyktninger fra krigens og et tørkerammet Somalia. Nå bor nesten 140 000 mennesker i disse leirene - nærmere 70 prosent av disse er barn. De har flyktet fra kaos og nød til tryggheten i leirene, og de fleste har traumatiske historier med seg fra flukten og hjemlandet.

Livet for barn i en flyktningleir er uoversiktig og uten noen struktur. Det bekymrer Tinderholt, skolebyggeren fra Telemark.

- Barn driver bare rundt uten mål og mening og det er viktig å gi dem noe fast å gå til. Skole kan fylle dette tomrommet på en god måte. Barn og unge får noe å komme til på faste tidspunkter.  I tillegg får de jo lære å lese og skrive, noe mange aldri har hatt mulighet til. Dette er noe av det viktigste vi kan gjøre i tillegg til matutdeling.

Klar for undervisning: Redd Barnas Valter Tinderholt legger forholdene til rette for bygging av midlertidige skoler, slik at de mange tusen barna i leirene kan få undervisning.
Foto: Redd Barna/Inge Lie

Aldri sett et klasserom

Skolegang i hjemlandet Somalia er ingen opplagt ting. Av de 5000 elevene som får undervisning i leirene har bare 70 tidligere gått på skole. 97 prosent har aldri satt sin fot i et klasserom.

Men å gi skoletilbud i leirene er heller ingen enkel sak. Dollo Ado ligger i en halvørken tre dagers kjøretur fra hovedstaden Addis Abeba, og å få fram det som er nødvendig er en stor utfordring. Det meste mangler; bøker, blyanter, pulter og bygninger.

- Vi har 5000 elever, men bare lærebøker til 200 elever, så behovene er enorme. Og å skaffe dyktige lærere er heller ikke enkelt. Så her er det viktig med mye improvisering, erfaring og ikke minst pågangsmot, sier Tinderholt, som har alt disse egenskapene selv.

- Jeg følger opp bygging av midlertidige skoler, prøver å få kopiert opp skolebøker og har jevnlige møter med andre samarbeidspartnere. Heldigvis er det andre organisasjoner som vil hjelpe til både med skolebygg, og noe undervisningsmateriell så vi samarbeider godt for å oppnå et grunnleggende skoletilbud.

Mange tilbys skolegang: - Det som har gjort inntrykk er det store engasjementet flyktningene viser for at barna skal få gå på skole. Og å oppleve at elevtallet øker med 273 elever, en hel norsk skole, på to dager er fantastisk, sier Redd Barnas Valter Tinderholt.
Foto: Redd Barna/Inge Lie

Behovene enorme

Men det er vanskelig å holde tritt med de enorme behovene. Barna strømmer til skolen. På en befaring i leiren møter han bygningsarbeidere, stiller nødvendige spørsmål før han iler videre til mer formelle samarbeidsmøter med andre organisasjoner. Men mest av alt gleder han seg når han ser skoleteltene overfylte av ivrige og fokuserte barn som lærer å lese å skrive.

Valter Tinderholt avsluttet sitt engasjement i Dollo Ado for en uke siden. Han er tilbake i Norge, men andre står klar for å ta over.

- Det som har gjort inntrykk er det store engasjementet flyktningene viser for at barna skal få gå på skole. Og å oppleve at elevtallet øker med 273 elever, en hel norsk skole, på to dager er fantastisk. Men vi har foreløpig bare nådd 30 prosent av barna. Det betyr at 70 prosent fortsatt ikke har tilgang til skole. Og flere flyktninger kommer daglig, så her er det bare å stå på. Behovene er enorme, avslutter han.